ویژه نامه قرآن و عترت (جدید)

ویژه نامه قرآن و عترت

:::برای ورود به ویژه نامه، روی تصویر زیر کلیک نمایید:::

هجوم همه جانبه علیه مذهب تشیع

 سابقه تهاجم در طول تاريخ

1در زمان رسول اكرم (ص)
  2 - 
بعد از رحلت رسول گرامى (ص)
   3 -
پس از آغاز غيبت حضرت مهدى (ع)

 

ادامه نوشته

ویژه میلاد امام زمان عج

ویژه ولادت قطب عالم امکان حضرت صاحب عجل الله تعالی فرجه الشریف

او ...

خواهد آمد ...

آشنايي اجمالي با امام عصرعج
وظایف منتظران در عصر ظهور 

موعود در قرآن و روايات
موعود گرايي اديان و مذاهب
فلسفه غيبت در کلام شيعه
فلسفه انتظار در کلام شيعه
فلسفه ظهور در کلام شيعه
مسايلي در باب مهدويت
مهدويت و فرقه هاي انحرافي
نشانه و سيماي ياران مهدي
وظايف شيعيان در عصر غيبت
نواب اربعه امام عصر(عج)
چرا غيبت صغري ادامه نيافت؟
امام زمان , ازدواج ,فرزندان
حکومت جهاني مهدي(عج)
!وقتي صاحب الزمان عج بيايد
تاريخ پس از ظهور
نايبان امام در غيبت کبري
جزيره خضرا:واقعيت يا افسانه
منظور از رجعت چيست؟
او کي مي آيد؟
مسجد مقدس جمکران
کرامات و معجزات
داستانهاي رهيافتگان
احاديثي در مورد آخر الزمان
نبرد در آخر الزمان
پاسخ به شبهات مهدويت
 پایگاه دیار عاشقان

هدیه ما::  مدح امیر المومنین (علیه السلام)

هدیه ما در ایام شادی اهل بیت عصمت و طهارت ...

با عرض سلام و عرض ادب خدمت شما کاربران عزیز پایگاه روشنگری مکتب تشیع در ایام مبارک و پر بهجت شادی اهل بیت عصمت و طهارت و به خصوص حضرت بقیه الله اعظم(ارواحنا فدا) ومادرش حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیه)ثبت گزدیده ای از اشعار بسیار گهر بار،معنوی و زیبای مرحو فواد کرمانی (رحمه الله علیه)که از کمیاب ترین اشعار در زمینه مدح حضرت امیر است را به عنوان هدیه تقدیم شما عزیزان می کنیم ان شاءالله از این خواندن این اشعار معنوی کمال لذت مدح امیر المومنین علی بن ابی الطالب(علیه السلام) را ببرید و ما را از دعای خیر خود فراموش نکنید....

:دانلود مستقیم طراحی شعر با اشاره بر روی عکس زیر

نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی
نه مرا زبان که بیان کنم صفت کمال تو یا علی
شده مات عقل موحدین همه در جمال تو یا علی
چو نیافت غیر تو آگهی زبیان حال تو یا علی
نبرد به وصف تو ره کسی مگر از مقال تو یا علی

هله ای مجلی عارفان تو چه مطلعی تو چه منظری
هله ای موله عاشقان تو چه شاهدی تو چه دلبری
که ندیده ام به دو دیده ام چو تو گوهری چو تو جوهری
چه در انبیاء چه در اولیاء نه تورا عدیلی و همسری
به کدام کس مثلت زنم که بود مثال تو یا علی

 توئی آنکه غیر وجود خود به شهود و غیب ندیده ای
همه دیده ای نه چنین بود شه من تو دیده دیده ای
فقرات نفس شکسته ای سبحات وهم دریده ای
ز حدود فصل گذشته ای به صعود وصل رسیده ای
ز فنای ذات به ذات حق بود اتصال تو یا علی

          ...ادامه این اشعار زیبا رو بصورت متن در ادامه مطلب دنبال فرمایید

ادامه نوشته

طراحی لباس های اسلامی در غرب+عکس

طراحی لباس های اسلامی در غرب

هنوز یادمان نرفته است که چندی پیش کاریکاتورهای توهین آمیزی در دانمارک انتشار یافت که به ساحت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله توهین کرده بود. سپس فیلم فتنه ساخته شد و چهره ای خشن و غیر واقعی از مسلمانان عرضه کرد. اکنون نیز خبر می رسد قرار است در هلند فیلمی در مورد زنان پیامبر ساخته شود. این فیلم شامل چندین صحنه غیراسلامی است كه در آن زنان پیامبر(ص) را به شكلی بسیار وقیحانه به تصویر كشیده است.
اما مسلمانان کشورهای اروپایی در اقدامی فرهنگی می کوشند به این موج از توهین ها پاسخ دهند. هر جا تفکر خلاق و نوآوری وارد کار شود، شکوفایی را به همراه خواهد داشت.

این هم مبارزه فرهنگی خلاقانه با کسانی که به توهین به اسلام و پیامبر اعظم (ص) پرداخته اند؛ لباس هایی که توسط مسلمانان برای حضور در بازارهای غربی طراحی شده اند.

خندان باش... این سنت (پیامبر اسلام(ص) ) است...

من پیامبرم محمد (ص) را دوست دارم

قیامت، به زودی …


 

...ادامه مطلب زیبا تر

ادامه نوشته

!!! خطرناك وجديد ؛ تحريف در صحيح بخاري + تصوير !!!

خطر ناک...                                                                               خطرناک...

هرگاه بحث در مورد تحریفات در کتابهای اهل سنت می شود از ما اسرار و از اهل سنت امتناع  ولی اینک با استناد به تصویر ازسایتهای خود اهل سنت ثابت میکنیم در کتابهای آنان تحریفات بزرگی صورت گرفته...

متاسفانه هر از چندگاهي در كتب أهل تسنن ميبينيم كه أگر چيزي مخالف با مصالح آنها باشد سعي در حذف وتحريف آن ميكنند كه اين عادت وهابيان است به خاطر ترس از حق وحقيقت دست به اين كارهاي زشت ومنافي أخلاق وأمانت علمي ميزنند

دوستان عزیز برای صحت و تحقیقی بودنَ عکس ها آنها را در اندازه بزرگ ارائه نمودیم آنها را با هم ديگه در ادمه مطلب با توضیحات می بینیم: 

البته قابل ذکر است این عکس ها همه از خود کتب گرفته شده و کامپیوتری نیست...

ادامه نوشته

وصيت نامه اميرمؤمنان(ع) و آخرين سفارشات به شيعيانش  

وصيت نامه اميرمؤمنان(ع) و آخرين سفارشات به شيعيانش 

طبيب مزبور همين که زخم سر آن حضرت رامشاهده کرده و رو بدان حضرت کرده، گفت: «اي امير مؤمنان، هر وصيتي داري، بکن که ضربت شمشير اين دشمن خدا به مغز سررسيده و معالجه سودي ندارد.» در اين وقت بود که امير المؤمنين کاغذ و قلم و دواتي طلبيد و شروع به وصيت کرد.

ابوالفرج در مقاتل الطالبيين روايت کرده که پس از ضربت خوردن امير مؤمنان، اطباي کوفه را به بالين آن حضرت آوردند و در ميان آنها هيچ يک در معالجه زخم و جراحي استادتر از اثير بن عمرو نبود و او متخصص در معالجه زخمها و جراحات بود و از جمله چهل نفر جواني بود که در زمان ابوبکر در عين التمر به دست خالد بن وليد اسير گشته و در کوفه ساکن شده بود.

 طبيب مزبور همين که زخم سر آن حضرت رامشاهده کرد، دستور داد شُش گوسفندي را بياورند و از ميان آن رگي را بيرون آورد و آن رگ را در زخم مزبور نهاد و پس از اندکي بيرون آورد و آن را مشاهده کرد. سپس رو بدان حضرت کرده، گفت: «اي امير مؤمنان، هر وصيتي داري، بکن که ضربت شمشير اين دشمن خدا به مغز سررسيده و معالجه سودي ندارد.» در اين وقت بود که امير المؤمنين کاغذ و قلم و دواتي طلبيد و شروع به وصيت کرد.

 وصيتنامه حضرت علي(ع) را در کتابهاي حديث به اجمال و تفصيل به طور مختلف نقل کرده‏اند که يکي را ابوالفرج نقل کرده است و در کافي مرحوم کليني هم نظير همين وصيت را که ابوالفرج روايت کرده، نقل مي‏کند و در نهج البلاغه نيز (در ذيل نامه شماره 47) اجمالي از اين وصيت ذکر شده و خلاصه‏اي از آن در کشف الغمه و روايات ديگر آمده که همه آنها را مجلسي(ره) در بحار الانوار نقل کرده است و ما همان روايت ابوالفرج را که نسبتاً جامعتر از ديگران است، نقل مي‌کنيم.

 

بسم‏ الله الرحمن الرحيم

 اين وصيتنامه‏اي است که اميرالمؤمنين، علي بن ابيطالب بدان وصيت مي‏کند: گواهي مي‏دهد که معبودي جز خداي نيست که يگانه است و شريک ندارد و نيز گواهي دهد که محمد(ص) بنده و رسول اوست، که خداوند او را به راهنمايي و دين حق فرستاد تا بر همه اديان پيروزش کند، اگرچه مشرکان آن را ناخوش دارند. درود و برکات خدا بر او باد! «همانا نماز و پرستش و زندگي و مرگ من از آن خداوندي است که پروردگار جهان است و شريکي براي او نيست و بدان مأمور گشته‏ام و منم از نخستين مسلمانان».1

 اي حسن! من تو را و تمام فرزندان و خاندانم و هر کسي‏که اين وصيتنامه به او برسد، به تقوا و ترس از خداوندي که پروردگار شماست، سفارش مي‏کنم و بايد نميريد جز اينکه مسلمان باشيد و همگي به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراکنده نشويد؛ زيرا به راستي من از رسول خدا(ص) شنيدم که مي‏فرمود: اصلاح دادن ميان مردمان از همه نماز و روزه بهتر است و آنچه دين را تباه ساخته و از بين مي‏برد، افساد ميان مردمان است، ولا قوه الا بالله العلي العظيم [نيرويي جز به وسيله خداي بزرگ نيست]. به خويشان و ارحام خويش توجه داشته باشيد و به آنان پيوند کنيد، صله رحم کنيد تا خداوند در روز قيامت حساب را بر شما آسان گرداند.

 الله الله في الايتام، فلا تغبوا افواههم، ولا تضيعوا بحضرتکم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد، درباره يتيمان، پس براي دهنهاشان به سبب سنگدلي‏تان نوبت قرار ندهيد (که گاهي سير و گاهي گرسنه نگاهشان داريد).

 الله الله في جيرانکم، فانهم وصيه نبيکم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره همسايگانتان که رسول خدا(ص) درباره آنان سفارش کرده و پيوسته درباره آنان توصيه مي‏فرمود، به اندازه‏اي که ما گمان کرديم براي همسايگان از همسايه خود ارث قرار مي‏دهد و حرمت آنان به حدي است که سهمي در مالشان براي همسايه تعيين کرده!

 الله الله في القرآن، فلايسبقکم الي العمل به احد غيرکم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره قرآن مبادا کسي به عمل‏کردن بدان بر شما سبقت جويد.

 الله الله في الصلاه فانه خير العمل وانها عمود دينکم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره نماز؛ زيرا که نماز ستون دين شماست.

 الله الله في بيت ربکم لاتخلوه ما بقيتم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره خانه پروردگارتان (خانه کعبه)، مبادا تا زنده هستيد، آن خانه از شما خالي‏ بماند، که اگر رها شد، مهلت داده نمي‌شويد و به عذاب دچار مي‏گرديد و اگر از شما خالي ماند، کيفر خداوند فرصت زندگي به شما نمي‏دهد.

 الله الله في الزکاه فانها تطفي غضب ربکم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد در دادن زکات اموال خود که زکات خشم پروردگار را فرونشاند.

 الله الله في شهر رمضان فان صيامه جُنه من النار: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره روزه ماه رمضان؛ زيرا که آن براي شما چون سپري است از آتش دوزخ.

 الله الله في الفقراء والمساکين فشارکوهم في معاشکم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره بينوايان و مسکينان و آنها را در زندگي خود شريک سازيد و از خوراک و لباس خود به آنها نيز بدهيد.

 الله الله في الجهاد باموالکم وانفسکم والسنتکم: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره پيکار کردن در راه خدا به مالها و جانها و زبانهاي خويش.

 الله الله في ذريه نبيکم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره امت پيغمبرتان، مبادا در ميان شما ظلم و ستمي واقع شود.

 الله الله في اصحاب نبيکم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره اصحاب پيغمبرتان؛ زيرا که رسول خدا(ص) درباره آنان سفارش فرموده.

 الله الله في النساء وفيما ملکت ايمانکم...: از خدا بترسيد، از خدا بترسيد درباره زيردستانتان، غلامان و کنيزان؛ زيرا که آخرين سفارش و وصيت رسول خدا(ص) اين بود که فرمود: «من شما را درباره دو دسته ناتوان که زيردست شما هستند، سفارش مي‏کنم».2

آنگاه فرمود:

 الصلاه الصلاه، لا تخافوا في الله لومه لائم...: نماز! نماز! درباره خداوند از سرزنش مردمان نهراسيد؛ چه، هر کس به شما ستم کند يا انديشه بد داشته باشد، خداوند شر او را کفايت فرمايد. با مردم به نيکي سخن بگوييد، همان‏طور که خدا فرمود. امر به معروف و نهي از منکر را ترک مکنيد که رشته کار از دست شما بيرون شود، آنگاه هر چه دعا کنيد و از خداوند دفع شر خواهيد، پذيرفته نگردد و به اجابت نرسد.

 بر شما باد هنگام معاشرت، به فروتني و بخشش و نيکويي درباره يکديگر. و زنهار از جدايي و تفرقه و پراکندگي و روي‏گردانيدن از هم. و در نيکوکاري، يار و مددکار يکديگر باشيد و بر گناه و ستمکاري کمک مباشيد که شکنجه و عذاب خدا بسيار سخت است.

 خداوند نگهدار شما خاندان باشد و حقوق پيغمبرش را در حق شما حفظ فرمايد، اکنون با شما وداع مي‏کنم و شما را به خدا مي‏سپارم و سلام و رحمتش را بر شما مي‏خوانم.

 ***

 در کافي آمده است که پس از پايان وصيت پيوسته مي‏گفت: «لااله‏الاالله» تا وقتي که روح مقدس آن حضرت به ملکوت اعلي پيوست. در نهج البلاغه است که در پايان وصيت، امام(ع) فرزندان خود را مخاطب ساخته بدانها فرمود:

اي فرزندان عبدالمطلب، نيابم (و نبينم) شما را که در خون مسلمانان فرو رويد (و دست به کشتار مردم زنيد) به بهانه اينکه بگوييد: «اميرالمؤمنين کشته شده» (و هر کاري بخواهيد، به اين بهانه انجام دهيد) و بدانيد که در برابر من، جز کشنده من کسي نبايد کشته شود. بنگريد چون من از ضربت او از دنيا رفتم، يک ضربت به او بزنيد و او را مثله مکنيد که من از رسول خدا(ص) شنيدم که مي‏فرمود: «از مثله کردن بپرهيزيد. اگر چه به سگ گزنده و هار باشد!»

 

پي‌نويس:

1. اين قسمت از آيه‏هاي 163 ج 162، سوره انعام اقتباس شده است.

2. ابن ابي الحديد در شرح نهج‏البلاغه گويد: مقصود از دو دسته ناتوان حيوان ناطق (يعني انسان) و حيوان صامت، (يعني بهايم) مي‏باشد.

آيت‏الله سيدهاشم رسولي محلاتي

تبت یدا ابی لهب تب

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
تَبَّت یَدَا أَبی لَهَبٍ وَ تَب‏(1) مَا أَغْنی عَنْهُ مَالُهُ وَ مَا كسب‏(2)
سیَصلی نَاراً ذَات لهََبٍ‏(3) وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطبِ‏(4) فی جِیدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسدِ(5)





وقتي كه صاحب الزمان(علیه السلام) بیاید

 

وظایف منتظران در عصر غیبت

 

 

از جمله مسائلی که همواره شیعیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام در دوران غیبت کبری خواهان فهم آن هستند، شناخت وظایفی است که در این دوران به عهده آنان گذاشته شده است . در این مقاله تلاش خواهیم کرد وظایف منتظران را هر چند به صورت مختصر بیان کنیم .

1- معرفت نسبت به حضرت ولی عصر علیه السلام

از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده است که: روزی امام حسین علیه السلام بر اصحاب خود وارد شدند، بعد از حمد خدا و درود بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

«یا ایها الناس ان الله ما خلق العباد الا لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه، فقال له رجل: بابی انت وامی یابن رسول الله ما معرفة الله؟

قال: معرفة اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم طاعته (1) ;

ای مردم! خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند، زمانی که او را شناختند، او را پرستش کنند و هنگامی که او را پرستش کردند، با عبادت و پرستش او از بندگی غیر او بی نیاز گردند . مردی عرض کرد: ای پسر پیامبر! پدر و مادرم فدای شما باد، معرفت خداوند چیست؟ فرمود: شناخت اهل هر زمانی نسبت به امامشان، امامی که طاعت او بر آنان واجب است .»

همچنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیة (2) ;

هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است .»

توجه به مضامین دعاهایی که خواندن آن ها در عصر غیبت توصیه شده است نیز ما را به اهمیت مساله شناخت حضرت ولی عصر علیه السلام راهنمایی می کند . در یکی از دعاهای معروف و معتبری که شیخ صدوق آن را در کتاب کمال الدین نقل کرده است، می خوانیم:

«اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک، اللهم عرفنی نبیک فانک ان لم تعرفنی نبیک لم اعرف حجتک، اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی (3) ;

بارالها! خودت را به من بشناسان که اگر خود را به من نشناسانی پیغمبرت را نخواهم شناخت . بارالها! پیغمبرت رابه من بشناسان که اگر پیغمبرت را به من نشناسانی حجت تو را نخواهم شناخت . بارالها! حجت خود را به من بشناسان که اگر حجت خود را به من نشناسانی از دینم گمراه می گردم .»

2- تمسک به ریسمان ولایت اهل بیت علیهم السلام

ولایت اهل بیت علیهم السلام دو گونه است: ا . ولایت تکوینی 2 . ولایت تشریعی .

ولایت تکوینی بدین معناست که حضرات معصومین علیهم السلام به اذن و اراده الهی، می توانند در مقام تکوین و عینیات خارجی، دخل و تصرف کنند، مانند معجزات انبیاء علیهم السلام و کرامات اولیاء علیهم السلام، و ولایت تشریعی، به معنای ولایت و سرپرستی جامعه و مؤمنین است . امامان معصوم علیهم السلام، هر کدام در زمان خود، ولی و سرپرست جامعه بوده و مردم را هدایت تشریعی می کنند .

از جمله وظایف مهم منتظران در زمان غیبت، چنگ زدن به ریسمان ولایت اهل بیت علیهم السلام است . امام صادق علیه السلام فرمودند:

«طوبی لشیعتنا المتمسکین بحبلنا فی غیبة قائمنا (4) ;

خوشا به حال شیعیان ما! آنان که در زمان غیبت قائم ما به ریسمان [ولایت] ما تمسک می جویند .»

همچنین امام سجاد علیه السلام فرمودند:

«من ثبت علی موالاتنا «ولایتنا» فی غیبة قائمنا اعطاه الله عزوجل اجرالف شهید من شهداء بدر و احد (5) ;

هر کس در غیبت قائم ما بر دوستی [و عقیده به امامت ما] ثابت قدم باشد، خدای متعال اجر هزارشهید از شهدای بدر و احد به او عطا می کند .»

و نیز امام صادق علیه السلام فرمود:

«یاتی علی الناس زمان یغیب عنهم امامهم;

زمانی بر مردم فرا رسد که پیشوایشان از آنان غایب گردد .»

زراره پرسید: در آن زمان مردم چه کنند؟ امام علیه السلام فرمود:

«یتمسکون بالامر الذی هم علیه حتی یتبین لهم (6) ;

به همان امر [ولایتی] که برآنند چنگ زنند، تا برایشان آشکار شود .»

3- انتظار فرج

یکی از وظایف مهم مردم در عصر غیبت، انتظار فرج است . رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «افضل اعمال امتی انتظار الفرج (7) ;

با فضیلت ترین اعمال امت من، انتظار فرج است .»

امام صادق علیه السلام فرمود: «اقرب ما یکون العباد من الله جل ذکره و ارضی ما یکون عنهم اذا افتقدوا حجة الله جل و عز و لم یظهر لهم و لم یعلموا مکانه و هم فی ذلک یعلمون انه لم تبطل حجة الله جل ذکره و لا میثاقه، فعندها فتوقعوا الفرج صباحا و مساء (8) ;

زمانی بندگان به خدای بزرگ نزدیک ترند و خدا از ایشان راضی تر است که حجت خدای متعال از میان آنان ناپدید گردد و ظاهر نشود و آنان جایش را [هم] ندانند . با این همه بدانند که حجت و میثاق خدا باطل نشده است . در آن زمان، هر صبح و شام چشم انتظار فرج باشید .»

آنچه در روایات مربوط به انتظار فرج حضرت ولی عصر علیه السلام بسیار به آن پرداخته شده، مساله صبر در این انتظار و پاداش صابران در این دوران است . در ذیل به چند نمونه از این روایات اشاره می شود .

الف: امام صادق علیه السلام به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «سیاتی قوم من بعدکم، الرجل الواحد منهم له اجر خمسین منکم، قالوا: یا رسول الله! نحن کنامعک ببدر و احد و حنین و نزل فینا القرآن؟ فقال: انکم لو تحملوا لما حملوا لم تصبروا صبرهم (9) ;

پس از شما کسانی بیایند که یک نفر از ایشان پاداش پنجاه نفر از شما را داشته باشد [ . اصحاب] گفتند: ای رسول خدا صلی الله علیه و آله! ما در جنگ بدر و احد و حنین با تو بودیم و درباره ما آیه نازل شده است؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر آنچه [از حوادث ایام] به ایشان می رسد، به شما رسد، صبر آنان را ندارید .»

ب: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «انتظار الفرج بالصبر عبادة (10) ;» انتظار فرج با صبر، عبادت است .»

ج: امام رضا علیه السلام فرمود: «ما احسن الصبر و انتظار فرج (11) ; چه نیکوست شکیبائی و انتظار فرج .»

د: امام حسین علیه السلام فرمود: «له غیبة یرتد فیها اقوام و یثبت فیها علی الدین آخرون، فیؤذون و یقال لهم: «متی هذا الوعد ان کنتم صادقین » اما ان الصابر فی غیبته علی الاذی و التکذیب بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله (12) ;

برای او [مهدی] غیبتی است که اقوامی در آن از دین خارج شوند و گروهی بر دین ثابت قدم بمانند و آزار و اذیت می کشند و به آن ها گفته می شود: این وعده [ظهور] چه وقت عملی می شود، اگر راست می گویید؟ بی تردید صبر کننده در زمان غیبت در برابر آزار و تکذیب [مخالفان]، به منزله جهاد کننده با شمشیر در رکاب رسول خدا صلی الله علیه و آله است .»

4- تهذیب نفس و اصلاح فردی

یکی از وظایف مهم منتظران دولت حق، پارسائی و آراستگی به اخلاق خوب و پسندیده است . امام صادق علیه السلام فرمود: «من سره ان یکون من اصحاب القائم، فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق، و هو منتظر (13) ;

هر کس شادمان می گردد از اینکه از یاران حضرت مهدی علیه السلام باشد، باید منتظر باشد و به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید و او منتظر [واقعی ] است .»

همچنین امام صادق علیه السلام فرمود: «ان لصاحب هذا الامر غیبة فلیتق الله عبده ولیتمسک بدینه (14) ;

به یقین برای صاحب این امر غیبتی است، پس بنده خدا باید تقوای الهی پیشه کند و به دینش چنگ زند .»

5- اصلاح اجتماعی

یکی از وظایف مهم مردم در دوران غیبت کبری، داشتن روحیه اصلاح گری در سطح جامعه است . هر فردی باید در برابر آحاد جامعه اسلامی احساس مسؤولیت کرده، در راه اصلاح و ساختن افراد تلاش نماید، تا جامعه و افراد آن آماده پذیرش حکومت جهانی حضرت مهدی شوند .

اصلاح جامعه از راه امر به معروف و نهی از منکر تحقق می یابد و قانون امر به معروف و نهی از منکر در متن دین اسلام بسیار مورد تاکید قرار گرفته است .

امام باقر علیه السلام در بیان وظایف شیعیان در دوران غیبت فرمودند: «لیعن قویکم ضعیفکم و لیعطف غنیکم علی فقیرکم ولینصح الرجل اخاه النصیحة لنفسه (15) ;

توانمندان شما باید به ضعیفانتان کمک کنند و اغنیاء شما باید به فقرایتان مهربانی کنند، هر کس باید برادر [دینی] اش را نصیحت کند، نصیحتی که به نفع برادرش باشد .»

خداوند متعال می فرماید: «کنتم خیر امة اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر) . . . (16) ;

«شما بهترین امتی بودید که به سود انسان ها آفریده شده اند; [چه اینکه] امر به معروف و نهی از منکر می کنید و . . .»

و امام صادق علیه السلام فرمود: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاج الصلحاء، فریضة عظیمة بها تقام الفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمر الارض و ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر (17) ;

بی تردید امر به معروف و نهی از منکر راه انبیاء علیهم السلام و طریقه صالحان است [ . امر به معروف و نهی از منکر ] وظیفه ای سترگ [و خطیر] است که به وسیله آن سایر واجبات انجام می پذیرد و راه ها امنیت می یابد و در آمدها حلال [و مشروع] می گردد، مظالم باز گردانده می شود، زمین آباد می شود و از دشمنان انتقام گرفته می شود و امور سامان می یابد .»

آری اگر همه مسلمانان خود را موظف به اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی بدانند، قدم های اولیه برای نیل به جامعه ایده آل و مطلوب مهدوی برداشته می شود .

6- آمادگی نظامی برای ظهور امام زمان علیه السلام

به تصریح روایات، آماده کردن سلاح و کسب مهارت نظامی که مناسب با هر عصری باشد، برای شرکت در سپاه حضرت مهدی علیه السلام از وظایف منتظران است .

امام صادق علیه السلام فرمود: «لیعدن احدکم لخروج القائم علیه السلام و لوسهما، فان الله تعالی اذا علم ذلک من نیته رجوت لان ینسئ فی عمره حتی یدرکه (فیکون من اعوانه و انصاره) (18) ;

هر یک از شما باید برای خروج حضرت قائم علیه السلام هر چند به اندازه یک تیر، مهیا کند . هر گاه خدای تعالی چنین نیتی از او ببیند، امیدوارم عمرش را طولانی کند تا آن حضرت را درک کند (و در زمره یاران و همراهانش قرار گیرد) .

همچنین امام کاظم علیه السلام فرمود: «من ارتبط دابة متوقعا به امرنا و یغیظ به عدونا و هو منسوب الینا ادر الله رزقه، و شرح صدره و بلغه امله و کان عونا علی حوائجه (19) ;

هر کس مرکبی را به انتظار امر ما نگاه دارد و به سبب آن دشمنان ما را خشمگین سازد در حالی که خودش به ما منسوب باشد، خداوند روزیش را فراخ گرداند، به او شرح صدر عطا کند، او را به آرزویش برساند و در رسیدن به خواسته هایش او را یاری کند .»

7- یاد حضرت ولی عصر علیه السلام

از جمله وظایف مهم شیعیان و علاقمندان آن حضرت، فراموش نکردن او، و همیشه به یاد و ذکر او بودن است .

امام علی علیه السلام فرمود: «من احب شیئا لهج بذکره (20) ;

هر کس چیزی را دوست بدارد، همواره نام آن را بر زبان دارد .»

و امام کاظم علیه السلام درباره غیبت امام زمان علیه السلام فرمود: «یغیب عن ابصار الناس شخصه ولا یغیب عن قلوب المؤمنین ذکره (21) ;

خودش از دیدگان مردم پنهان می شود ولی یاد او از دل های مؤمنان مخفی نمی شود .»

دعای ندبه زمزمه ای است عاشقانه که در آن هر صبح جمعه با معشوق خود ارتباط برقرار می کنیم و به یاد او سرشک از دیدگانمان جاری می گردد . چه زیباست نغمه های عاشقان مهدی آنجا که می گویند: «عزیز علی ان اری الخلق و لا تری و لا اسمع لک حسیسا و لا نجوی; بسیار بر من سخت است که خلق را ببینم و تو را نبینم و از تو صدایی نشنوم .»

«هل من معین فاطیل معه العویل و البکاء؟ هل من جزوع فاساعد جزعه اذا خلا؟ هل قذیت عین فساعدتها عینی علی القذی؟ هل الیک یا ابن احمد سبیل فتلقی؟ هل یتصل یومنا منک بعدة فنحظی؟

آیا کسی هست که مرا یاری کند تا به همراهی او ناله و گریه را طولانی کنم؟ آیا ناله کننده و بی تابی هست که من با زاری او را در هنگام تنهائیش یاری و همراهی کنم؟ آیا در چشمی خار رفته است که چشم من [در ناراحتی و اشک] با او هم دردی نماید؟ ای زاده احمد! آیا راهی به سوی تو هست که به ملاقات تو منتهی گردد؟ آیا روز [جدایی] ما به فردای [وصال ] می رسد که از آن حظ بریم؟»

امام زمان علیه السلام نیز از یاد شیعیان خود غافل نیست و اگر ارتباط ما با امام زمان علیه السلام برقرار شود و در همه امور زندگی به یاد و ذکر آن حضرت باشیم، یقینا مورد عنایت و لطف ایشان قرار می گیریم، چنانکه در نامه امام زمان علیه السلام به شیخ مفیدقدس سره به این موضوع اشاره شده است . آن حضرت می فرماید:

«انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم (22) ;

ما از رسیدگی به حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نمی بریم .»

یارب آن مونس جان محرم اسرار کجاست

و آن طبیب دل بی طاقت بیمار کجاست

یک جهانند گرفتار فراقش یا رب

آن رهاننده این جمع گرفتار کجاست (23)

8- محبت به حضرت مهدی علیه السلام

انسان وقتی به کسی علاقه داشته باشد، یاد و خاطره محبوب همیشه در فکر و ذهنش حضور دارد و این موجب می شود که زندگیش رنگ و بوی معشوق بگیرد . اگر محبوب انسان موجودی متعالی و ملکوتی باشد، این الگو پذیری زمینه رشد و تعالی او را فراهم می سازد و اگر محبوب و معشوق او موجودی پست و فرومایه باشد، این الگو پذیری موجب سقوط و هلاکت وی خواهد شد . به خاطر اهمیت محبت به اهل بیت علیهم السلام خداوند در قرآن کریم، مزد رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را مودت و دوستی خاندان او قرار داده است و می فرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی » (24) ;

«بگو من از شما در برابر رسالتم مزدی طلب نمی کنم، به جز دوستی و مودت نسبت به اهل بیتم .»

همچنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «لا یؤمن عبد حتی اکون احب الیه من نفسه و اهلی احب الیه من اهله و عترتی احب الیه من عترته و ذاتی احب الیه من ذاته (25) ;

هیچ بنده ای ایمان [واقعی ] نمی آورد مگر اینکه در نزد او من از خودش محبوب تر و اهل بیت من و خاندان من از اهل بیت و خاندان او محبوب تر باشند و ذات من از ذات خودش محبوب تر باشد .»

امام حسن عسکری علیه السلام خطاب به حضرت مهدی علیه السلام فرمودند:

«واعلم ان قلوب اهل الطاعة و الاخلاص نزع الیک مثل الطیر الی او کارها (26) ;

بدان که دل های اهل بندگی و اخلاص به سوی تو پر می کشند; همچنان که پرنده به سوی آشیانه اش پر می کشد .»

البته این طور نیست که محبت یک طرفه باشد، بلکه امامان معصوم علیهم السلام نیز نسبت به شیعیان واقعی ابراز علاقه و محبت کرده و می کنند، و در غم و شادی آنان شریکند .

امام رضا علیه السلام فرمود: «الامام الامین الرفیق، و الاخ الشفیق، و کالام البرة بالولد الصغیر (27) ;

امام، امین و دوست است، و برادر دلسوز است، و مانند مادری است که نسبت به فرزند خردسال خود مهربان است .»

همچنین امام علی علیه السلام فرمود: «انا لنفرح لفرحکم و نحزن لحزنکم (28) ;

ما در شادمانی شما شاد و برای اندوه شما اندوهگین می شویم .»

امام رضا علیه السلام فرمود: «ما من احد من شیعتنا . . . لا یغتم الااغتممنا لغمه، و لا یفرح الافرحنا لفرحه، و لا یغیب عنا احد من شیعتنا این [ما] کان فی شرق الارض وغربها (29) ;

هیچ کس از شیعیان ما . . . غم دیده نمی شود مگر آن که ما نیز در غم او غمگین می شویم و شاد نمی شود مگر اینکه از شادی او شاد می شویم، و هیچ یک از شیعیان ما در مشرق و مغرب زمین از نظر ما دور نیستند .»

امام مهدی علیه السلام فرمود: «انه انهی الی ارتیاب جماعة منکم فی الدین وما دخلهم من الشک والحیرة فی ولاة امرهم، فغمنا ذلک لکم لا لنا، وساءنا فیکم لا فینا (30) ;

از تردید گروهی از شما (شیعیان) در دین، و شک و سرگردانی در مساله والیان امرشان آگاه شدم، پس این غم ما به خاطر شما است نه به خاطر خود ما، و برای شما متاثر شدیم نه برای خودمان .»

در این روایت و امثال آن ها حضرت مهدی علیه السلام نسبت به شیعیان ابراز محبت و علاقه نموده و اعلام کرده است که از گمراه شدن آن ها شدیدا ناراحت و متاثر می شود .

9- اندوهگین بودن در فراق حضرت

یکی از نشانه های دوستی، محزون بودن در فراق و دوری از دوست و محبوب است . بدیهی است که علاقمندان به امام زمان علیه السلام در دوران غیبت در فراق او اندوهگین هستند و این حزن و اندوه را به گونه های مختلفی بروز می دهند .

امامان معصوم نیز به خاطر غیبت امام زمان علیه السلام می گریستند . به عنوان نمونه، سدیر صیرفی می گوید: به خدمت مولایمان امام صادق علیه السلام رفتیم و امام را در حال گریه و ناله دیدیم . او آنگاه حالت امام را این گونه تشریح می کند: «هو یبکی بکاء الوالد الثکلی ذات الکبد الحرسی قد نال الحزن من وجنتیه وشاع التغییر فی عارضیه واملاء الدموع محجریه وهو یقول سیدی غیبتک نفت رقادی وضیقت علی مهادی وابتزت منی راحة فؤادی، سیدی غیبتک اوصلت مصابی بفجائع الابد (31) ;

او همچون مادر فرزند از دست داده، می گریست، اندوه از گونه های مبارکش پیدا بود و رنگ چهره اش تغییر کرده بود . اشک های او لباسش را خیس کرده بود و در این حالت می گفت: مولای من! غیبت تو، خواب را از چشمانم ربوده و زمین را بر من تنگ نموده و آسایش دلم را از من گرفته است . مولای من! غیبت تو، بلا و مصیبت مرا به فاجعه های ابدی پیوند داده است .»

شاعر عرب حزن و اندوه قلبی خود را در غم دوری از حضرت مهدی علیه السلام چنین بیان کرده است:

قلبی الیک من الاشواق محترق

ودمع عینی من الآماق مندفق

الشوق یحرقنی والدمع یغرقنی

فهل رایت غریقا وهو محترق (32) ؟

و شاعری پارسی گوی، ابیات فوق را چنین به فارسی در آورده است:

دل زشوق دیدنت سوزد چو عود

از فراقت دیده بارد همچو رود

غرقه در سیلاب اشک و دل کباب

کس غریق شعله ور کی دیده بود

10- شناخت عظمت و مقام حضرت مهدی علیه السلام و نگه داشتن حرمت او

از جمله وظایف مهم شیعیان، شناخت جایگاه رفیع حضرت مهدی علیه السلام و رعایت احترام آن حضرت است . امامان معصوم علیهم السلام بعد از مقام ربوبی و نبوی صلی الله علیه و آله، مقام و رتبه سوم را در عالم وجود دارند، و انسان های عادی با آنان مقایسه نمی شوند .

امام علی علیه السلام فرمود:

«لا یقاس بآل محمد احد من هذه الامة ولا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا . هم اساس الدین وعماد الیقین (33) ;

نباید احدی از این امت را با آل محمد صلی الله علیه و آله مقایسه نمود و نباید کسی را که نعمت آل محمد صلی الله علیه و آله همواره بر او جریان داشته، با آنان برابر دانست، آنان اساس دین و ستون یقین هستند .»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در توصیف جایگاه حضرت مهدی علیه السلام در بهشت فرمود:

«المهدی طاووس اهل الجنة، علیه جلابیب النور (34) ;

مهدی علیه السلام طاووس اهل بهشت است که هاله ای از نور او را احاطه کرده است .»

و نیز فرمود:

«نحن سبعة من ولد عبد المطلب سادة الجنة، انا وحمزة وعلی وجعفر والحسن والحسین والمهدی (35) ;

ما هفت نفر از اولاد عبد المطلب هستیم که سروران اهل بهشتیم: من و حمزه و علی و جعفر و حسن و حسین و مهدی علیهم السلام .»

امام علی علیه السلام فرمود:

«هو فی الذروة من قریش والشرف من هاشم والبقیة من ابراهیم (36) ;

او (حضرت مهدی علیه السلام) والاترین قریش و گرامی ترین بنی هاشم و تنها بازمانده ابراهیم خلیل است .»

و امام رضا علیه السلام فرمود:

«یکون اعلم الناس واحکم الناس واتقی الناس واحلم الناس واسخی الناس واعبد الناس (37) ;

او (حضرت مهدی علیه السلام) داناترین مردم، حکیم ترین مردم، پرهیزگارترین مردم، بردبارترین مردم و بخشنده ترین مردم و عابدترین مردم است .»

جای آنست که شاهان زتو شرمنده شوند

سلطنت را بگذارند و تو را بنده شوند

گر به خاک قدمت سجده میسر گردد

سر فرازان جهان جمله سرافکنده شوند

«هلالی »

. . .

ای که از لطف سراسر جانی

جان چه باشد؟ که تو صد چندانی

به دمی زنده کنی صد مرده

عیسیی، آب حیاتی، جانی

به تماشای تو آید همه کس

لاله زاری، چمنی، بستانی

روی در روی تو آرند همه

قبله ای، آینه ای، جانانی

آرزوی دل بیمار منی

صحتی، عافیتی، درمانی

همه خوبان به تو آراسته اند

کهربایی، گهری، مرجانی

«فخر الدین عراقی »

11- دعا برای فرج امام زمان علیه السلام

در روایات معصومین علیهم السلام دعا برای فرج امام زمان علیه السلام به عنوان یکی از عوامل نجات انسان ها در دوران لاکت بخش غیبت کبری مطرح شده است .

امام حسن عسکری علیه السلام فرمود:

«والله لیغیبن غیبة لا ینجوا فیها من الهلکة الا من ثبته الله عزوجل علی القول بامامته ووفقه فیها للدعاء بتعجیل فرجه (38) ; به خدا سوگند که او غیبتی [سخت ] می کند . در آن غیبت، از هلاکت نجات نمی یابد مگر کسی که خدای عزوجل او را بر قول به امامت آن حضرت ثابت بدارد و او را در عصر غیبت بر دعای به تعجیل فرج او موفق بدارد .»

از سوی دیگر امام زمان علیه السلام در موارد زیادی شیعیان را به دعای برای فرج خویش توصیه کرده است . به عنوان مثال، آن حضرت در پایان توقیع به جناب اسحاق بن یعقوب می فرماید:

«واکثروا الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم (39) ; برای تعجیل در فرج، زیاد دعا کنید که همانا آن فرج شماست .»

درباره زمان و نحوه دعا برای فرج امام زمان علیه السلام توصیه های زیادی از سوی اولیای دین بیان شده است که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود:

الف) در منهاج العارفین آمده است: «مستحب است انسان پس از نماز صبح صد مرتبه بگوید: اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم . (40) »

ب) مرحوم شیخ بهائی نقل می کند: «پس از نماز صبح و در حالی که با دست راست محاسن خود را گرفته و کف دست چپ را به سوی آسمان می گیری، هفت مرتبه می گویی: یا رب محمد وآل محمد صل علی محمد وآل محمد وعجل فرج محمد وآل محمد . (41) »

ج) علامه مجلسی در کتاب «المقباس » نقل کرده است که: «در تعقیب نماز صبح قبل از آنکه با کسی صحبت کند صد بار بگوید: یا رب صل علی محمد وآل محمد، وعجل فرج آل محمد واعتق رقبتی من النار . (42) »

د) کتاب «جمال الصالحین » از امام صادق علیه السلام نقل کرده است که حضرت فرمودند: «از حقوق ما بر شیعیان این است که پس از هر نماز واجب دست خود را به چانه گرفته و سه بار بگویند: یا رب محمد عجل فرج آل محمد یا رب محمد احفظ غیبة محمد، یارب محمد انتقم لابنة محمد صلی الله علیه و آله . (43) »

ه) مرحوم شیخ طوسی در کتاب «مختصر المصباح » در جایی که وظیفه های شب جمعه را ذکر می کند، صد بار این دعا را سفارش می کند:

«اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم، واهلک عدوهم من الجن والانس من الاولین والآخرین . (44) »

12- دعا و زمزمه عاشقانه

دعا بهترین وسیله ارتباط انسان با خدای خویش، ناشی از شناخت انسان از عجز خویش و اظهار کرنش در برابر آفریدگار است .

انسان مؤمن امید خود را از غیر خدا قطع کرده و دست نیاز به سوی خدای بی نیاز دراز می کند و رفع مشکلات خویش را تنها از او می خواهد . در رابطه با موضوع امام زمان علیه السلام دعاها و زیارت های مخصوصی وارده شده است که به برخی از آن ها اشاره می شود:

الف) دعای ندبه

مرحوم علامه مجلسی در «بحار الانوار» دعای شریف ندبه را از سید بن طاووس از بعضی از اصحاب نقل می کند و می گوید: محمد بن علی بن ابو قره می گوید: دعای ندبه از کتاب محمد بن حسین بن سفیان بزوفری برای من نقل شد، و گفته شده که آن دعا برای صاحب الزمان علیه السلام است و مستحب است در اعیاد چهارگانه (جمعه، عید فطر، قربان، غدیر) خوانده شود (45) .

ب) دعای عهد

امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که چهل بامداد خدای را با دعای عهد بخواند، از یاوران قائم ما خواهد بود . و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خداوند او را از قبر بیرون می آورد (46) .

پی نوشت ها:

1) بحارالانوار، ج 5، ص 312 و کنز الفوائد، کراجکی، ص 151 .

2) بحار الانوار، ج 8، ص 368 و ج 32، ص 321 و ینابیع الموده، القندوزی، ج 3، ص 372 .

3) کمال الدین، ج 2، ص 512 .

4) همان، ج 2، باب 34، ح 5 .

5) همان، ج 1، ص 439 .

6) همان، ج 2، باب 33، ح 44 .

7) مجمع البحرین، ص 297 .

8) کافی، ج 2، باب نادر فی الغیبه، ص 127 .

9) کافی، ج 8، ص 37 و مکیال المکارم، ج 2، ص 290 .

10) الدعوات، قطب الدین راوندی، مدرسة الامام المهدی، ص 41 .

11) بحار الانوار، ج 52، ص 129 .

12) کمال الدین، ج 1، ص 437 .

13) غیبت نعمانی، ص 200، ح 16 .

14) کافی، ج 2، باب فی الغیبه، ص 132 .

15) بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، عماد الدین طبری الآملی الکنجی، چاپ نجف اشرف، ص 113 .

16) آل عمران/110 .

17) الکافی، ج 5، ص 56; التهذیب طوسی، ج 6، ص 180 و تحف العقول، ص 227 .

18) غیبت نعمانی، باب ماجاء فی ذکر الشیعه، ص 173; بحارالانوار، ج 52، ص 366 .

19) الکافی، ج 6، ص 535، ح 1 .

20) غرر و درر، ج 1، ص 231 .

21) کمال الدین، ج 2، ص 221، ح 6 .

22) احتجاج، ج 2، ص 598 .

23) یار غائب از نظر، محمد حجتی، ص 35 .

24) شوری/23 .

25) بحارالانوار، ج 27، ص 75; امالی، ص 86، ح 30 .

26) کمال الدین، ج 2، ص 348، ح 19 .

27) تحف العقول، ص 324 .

28) مکیال المکارم، ج 1، ص 94 .

29) همان، ج 1، ص 454 .

30) بحار الانوار، ج 53، ص 178 .

31) کمال الدین، ج 2، باب 34، ص 21 .

32) مکیال المکارم، ج 2، ص 250 .

33) نهج البلاغه فیض، خطبه دوم .

34) منتخب الاثر، ص 147; ینابیع الموده، ج 3، ص 164 و نور الابصار، ص 170 .

35) غیبت شیخ طوسی، ص 113; بحارالانوار، ج 51، ص 65; ینابیع الموده، ج 1، ص 91 .

36) الزام الناصب، ص 11 .

37) همان، ص 9 .

38) کمال الدین، ج 2، ص 260 .

39) همان، ص 361 .

40) منهاج العارفین، ص 108 .

41) مفتاح الفلاح، ص 206; مصباح المتهجد، ص 53 .

42) مکیال المکارم، ج 2، ص 13 .

43) همان، ص 7 .

44) همان، ص 31 .

45) صحیفه مهدیة، ص 217، به نقل از بحار الانوار .

46) بحار الانوار، ج 94، ص 41 .

 

کتابخانه مجازی  دیار عاشقان

:::::::::::::دانلود کتاب هنر نيست خواندن کتاب هنر است:::::::::::::

حجم کتاب ها در حد مقياس با کليو بايت مي باشد

 

ایجاد تغییراتی در بخش کتابخانه

کتاب هاي ارزشمند شيعي           کتاب هاي فرق و مذاهب

     کتاب هاي ارزشمند اسلامي          کتاب هاي قرآنی و احکام

دو کتاب بحارالانوار و الغدير         کتابهاي آموزشي و .....

 

چرا علی ع از فاطمه س در جریان آتش زدن درخانه دفاع نکرد؟


شیعیان می گویند حضرت علی با غیرت و قوی بود و شیر خدا بود پس چرا گذاشت پهلوی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را بشکنند؟

در این پرسش دفاع نکردن امیر المومنین (علیه السلام)اصل مسلم قرار داده شده اسست در حالی که دلیلی بر این مطلب نیست(در آینده از خاطرتان خواهد گذشت)
علی (علیه السلام)در حد وظیفه شرعی ، از حریم عصمت خود دفاع کرده است لیکن دفاع در آن روزها به صئورت جگ و خونریزی ، به مصلحت اسلام نو پا نبود و اگر شمشیر می کشید و بنی هاشم و گروهی از صحابه که هنوز سر عهد خود در غدیر با علی مانده بودند یک طرف و هواداران خلافت طرف دیگر . در این صورت مسلمانان به دو گروه تقسیم می شدند و اصل سفره اسلام نو پا از هم بر چیده می شد .اتفاقا منافقان در لباس دلسوزی سراغ علی (علیه السلام)آمدند و به او گفتند : اباالحسن ابسط یدک حتی ابایعک"ای باالحسن ، دستت را دراز کن تا با توبیعت کنیم " گوینده این سخن دشمن دیرینه اسلام ابوسفیان است که دست او در جنگ های احد و احزاب آشکار است.
امیر المومنین (علیه السلام)که از موضع او آگاه بود که او در لباس دلسوزی می خواهد در مدینه جنگ درونی راه بیندازد و از این رو به او چنین فرمود : انک والله ا اردت..."به خدا سوگند تو با این گفتار ، انگیزه فتنه گری داری تو پیوسته بدخواه اسلام و مسلمانان بوده ای ما نیاز به خیر خواهی تو نداریم "تاریخ طبری ج2ص449(تاریخ معتبر برادران اهل سنت)
خاطر شریف سوال کننده را به این نکته جلب می کنیم که :شجاع آن نیست در همه جا و همه مکان شمشیر بکشد و درو کند  . شجاع کسی است که به وظیفه خود عمل کند چه بسا شجاعانی که حاضر به شنیدن یک سخن حق نیست و طبق مثل معروف که سعدی می گوید :"دو صد من سنگ بر می دارد و طاقت یک سخن نمی آرد "
روزی پیامبر جمعی را دید که بر گرد شخصی جمع شده اند پرسید این کیست؟گفتند :فردی دلاور است که سنگین ترین وزنه ها را بر می دارد پیامبر در پاسخ فرمود: دلاور کسی است که بر خواسته های نفسانی خود چیره شود بحار الانوار ج1 ص77و 112
تاریخ اسلام گواهی می دهد که درخت اسلام در دل برخی ریشه ندوانده بود بلکه نهالی تازه پا گرفته در دل آنها بود و.......................


مراجعه به ادامه مطلب
تهیه و تنظیم مقالات : پایگاه روشنگری مکتب تشیع

ادامه نوشته

چه کسی می گوید حضرت فاطمه (س)شهید شده است ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند !!!

سوال :
چه کسی می گوید حضرت فاطمه (س)شهید شده است ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند !!!
پاسخ:


شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)و قاتلین آن حضرت

پیامبر اکرم(ص)رحلت فرمودند در حالیکه علی (علیه السلام))مشغول کفن و دفن پیامبر بودند عده ای در سقیفه بنی ساعده جمع شده و با مشورت  اعضای سقیفه خلیفه تعیین می کردند .
در جلسه بنی ساعده به قول خود خلفا که می گفتند ما صحابه پیامبر هستیم و به این امر خود را برتری می دانند نگفتند که علی (علیه السلام) از صحابه پیامبر است جدای اینکه پیامبر علی (علیه السلام)را در موقعیت های مختلف برای خلافت بعد خود تعیین نموده بودند .
استاد محمد بن اسماعیل بخاری که معروفترین کتاب بعد قرآن  به عقیده اهل سنت را به تالیف در آورده است (صحیح بخاری)ابن ابی شبیه است که در کتاب خود اعتراف کرده با خاندان وحی و مخالفان دستگاه حاکم با تندی برخورد کردند وی می نویسد:
"زمانی که خلیفه دوم مطلع شد که حضرت علی(علیه السلام)وگروهی به عنوان اعتراض به دستگاه خلافت ، در خانه حضرت زهرا(سلام الله علیه )تحصن کرده اند به در خانه فاطمه آمد و قسم خورده که اگر افراد خانه با ابوبکر بیعت نکنند ، خانه فاطمه را آتش خواهد زد"المنصف ابن ابی شبیه8/572باب ما جاءفی خلافه ابی بکر
آیا در جریان در خانه ، علی (علیه السلام) بیعت کرد یا خیر؟؟؟
جا دارد تمام مسلمین بر این مصیبت اشک بریزند آن جا که ابن عبد البر در کتاب کتاب عقد الفریدمی نویسد:
"علی و عباس و زیبر به عنوان اعتراض به دستگاه خلافت در منزل حضرت فاطمه جمع شده بودند ابوبکر ، عمر را بسوی آنها فرستاد تا آنها را برای بیعت  از خانه خارج کند به عمر سفارش کرد اگر از بیعت سر پیچی کردند آنها را به قتل برسان عمر با شعله ای از آتش به درخانه حضرت فاطمه رفت تا خانه را آتش بزند حضرت فاطمه (سلام الله علیه ) فرمود عمر! آمدی خانه ما را آتش بزنی ؟ عمر گفت :اگر باابوبکر بیعت نکنید آری"العقد الفرید ابن عبد البر5/12
آیا می شود دین خدا باآتش زدن  در خانه ....................

مراجعه به ادامه مطلب

تهیه و تنظیم مقالات : پایگاه روشنگری مکتب تشیع

ادامه نوشته

شبهات نسبت به امیر المومنین علی (علیه السلام)

سوال:
چگونه است تیر از پای علی (علیه السلام) می کشند در موقع نماز متوجه نمی شود ولی در مسجد متوجه کمک خواستن فقیری  می شود که انگشتر را به فقیر می بخشد!!!(از اینها گذشته در حین کشیدن تیر از پای علی خون جاری خواهد شد که نماز علی را باطل می کند آیا علی نمازش را قضا کرد یا که...
پاسخ:
اولا باید تمام جوانب قضیه را بررسی و سپس به قضاوت و داوری بنشینیم مثلا آیا تیر را از پای حضرت در حال نماز بیرون کشیدن اصلا اتفاق افتاده یا خیر؟؟؟و همچنین بعد بررسی مسائل فقهی در این زمینه می توانیم قضاوت کنیم و....
فرض اینکه :
اگر چنین اتفاقی افتاده باشد(تیر را از پای حضرت در نماز بیرون کشیدن !)
ائمه در حالات خود مراتب گوناگونی داشته اند و حضور قلب آنها در نماز بر سه گونه است:
1-گاهی توجه به خدا به گونه ای بوده که کاملا در این رابطه با معبود غرق می شوند که متوجه اتفاقات اطراف خود نمی شوند  و نمونه های زیادی از این قبیل از ائمه نقل شده است به عنوان مثال می توان به نماز حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)اشاره نمود
2.............

 

مراجعه به ادامه مطلب
تهیه و تنظیم مقالات : پایگاه روشنگری مکتب تشیع

ادامه نوشته

ویژه نامه محرم و صفر

ویژه نامه محرم و صفر
پایگاه روشنگری مکتب تشیع
 
شیعه جنازه مقدس پیامبرش را رها نمی کند و به سقیفه نمی رود.شیعه دعوت فاطمه را برای بیعت با علی(علیه السلام) رد نمی کند.شیعه فاطمه (سلام الله علیه)را در پشت در و علی (علیه السلام)را طناب بر گردن تنها نمیگذارد. شیعه جنازه زهرا(سلام الله علیه)را در آن سکوت شب رها نمی کند.شیعه حسن(علیه السلام) ، حسین(علیه السلام) ، زینب وام کلثوم را بغض در گلو در دل شب بر بالین مادر رها نمی کند.شیعه علی(علیه السلام) را درتنهایی و غربتش رها نمی کند.شیعه علی(علیه السلام) را با فرق شکافته در محراب نماز رها نمی کند. شیعه هنوز که هنوز در غم جگر پاره پاره شده حسن(علیه السلام) می سوزد. شیعه با خاموش شدن چراغ خیم هها درشب عاشورا خود را در تاریکی شب گم نمی کند.شیعه با لبیک دائمی خود ندای هل من ناصر حسین(علیه السلام)را از عمق وجود پاسخ می دهد.شیعه سهم اسبها را بر سینه احساس می کند.شیعه به یاد خیمه های سوخته درآتش می دود و یا حسین(علیه السلام) می گوید.شیعه کنار محمل زینب سر می شکند.شیعه به یاد کودکان در بیابان دویده کربلا،پا برهنه می کند . شیعه خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) را با چشمان اشکبار  کنار سرهای بریده تنها نمی گذارد  . شیعه مانند زینب و رباب با مشاهده چوب خیزران طاقت از کف می دهد.شیعه هنوز برای رقیه سه ساله مرهم می برد.شیعه همچنان اربعین را در کربلا حاضر است.شیعه با زینب بر حسین(علیه السلام) می گرید با سکینه بر علی اکبر اشک می ریزد و با رباب برای علی اصغرسینه داغ می کند و با اطفال حرم یا ابالفضل می گوید.شیعه همراه کاروان اسیران حسینی و زینبی از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام و از شام تا کربلا و از کربلا تا مدینه می رود.شیعه بر امامان مظلومی که بدست میراث خوران سقیفه محبوس و مسموم شدند می سوزد و این گونه اشک شیعه در سوگ اهل بیت است.اینگونه جاریست اشک شیعه در سوگ اهل بیت و همیشه خار در چشم و استخوان در گلو داشته و دارد  و فقط فقط با ظهور یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله اعظم است که می تواند بر دل شیعه مرهم باشد و لا غیر...........

شيعه يعني يك بيابان بي كسي                     غربــــــت صد ساله با دلواپسي
شيعه  يعني  صد  بيابان جستجو                      شيعه يعني هجرت از من  تابه  او
شيعه يعني دست بيعت با  غدير                     بارش  ابـــر كرامت بر كـــوير

متنظر انتقادات و پیشنهادات شما...

افتتاح بخش ولایت فقیه

به اطلاع کاربران پایگاه اینترنتی دیار عاشقان روشنگری مکتب تشیع می رسانیم که با توجه به اقتضای زمان و ایجاد شبهه پراکنی از سوی ایادی استکبار جهانی که هر لحظه در کمینند تا ضربه ای به عقائد  شیعیان وارد کنند این بار در صدد بر آمدند از راه شبهه پراکنی در باب ولایت فقیه  اذهان جوانان شیعه را مخدوش و نگران کنند به همین دلایل اقدام به افتتاح بخش ولایت فقیه نمودیم تا با روشنگری صحیح که از دل عقائد شیعی نشعت گرفته پاسخویی این نیاز جوانان شیعه باشیم.ان شاء الله                       

آشنایی اجمالی با ولایت فقیه                               ضرورت‌ تشكيل حكومت اسلامي
نياز جامعه به والي و رهبر                                      ارتباط دين و سياست
ولايت فقيه، بحث فقهي يا كلامي                            دلايل عقلي بر ولايت فقيه
دلايل نقلي بر ولايت فقيه                                      دليل مركب از عقل و نقل
ولايت فقيه در قانون اساسي                                 پيشينه نظريّه ولايت فقيه
اقوال علما درباره ولايت فقيه                                   اجماع‌يا‌اختلاف‌فقها‌بر‌ولايت‌فقيه
‌نبود ‌نظام‌مبتني‌برولايت‌فقيه‌درگذشته‌‌چرا                         مشروعيت‌حكومت‌اسلامي
ولايت فقيه‌ضرورت‌يا‌برداشت‌فقهى                            مباني‌مشروعيت‌ولايت‌فقيه
انتخاب‌يا‌انتصاب‌ولي‌فقيه                                        ولايت فقيه در قانون اساسي
شرايط و صفات رهبري                                         شبهه دور(خبرگان و رهبري)
حكم‌حكومتي‌ولي‌فقيه‌و‌فتواي‌فقها                          وظايف و مسئوليت هاي ولى فقيه
اختيارات ولي فقيه در خارج از مرزها                       اثبات ولايت مطلقه فقيه
ولايت‌مطلقه‌فقيه‌در‌قانون‌اساسى                           اقوال‌علما‌درباره ولايت‌مطلقه‌فقيه
حقوق مردم و ولي فقيه                                      انس مردم با امام(ره) و رهبري
کتابشناسی ولایت فقیه                                     طرح شبهات درباره ولایت فقیه
 
 
خواهشمندیم نظرات خود را در باب این بخش و سایر بخش هایی که پایگاه روشنگری مکتب تشیع می تواند به آنها بپردازد اعلام نمایید که حقیقتا نظرات عالمانه شما خون تازه ایست بر رگهای ما.
منتظـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــریم

پشت پرده وهـابيت

بسم الله القادر المدبر


پشت پرده وهـابيت
فرقه وهابیت بر اساس یک هدف ظاهری و یک هدف باطنی تشکیل شده است. هدف ظاهری وهابيت عبارت است از اخلاص در توحید و جنگ با شرک و بت پرستی ، ولی واقعیت جنبش وهابیت، چه از جهت فکری و چه عملی، این هدف را تأیید نمی كند، هدف باطنی و پنهان آنها کشتار مسلمانان و افروختن آتش فتنه و جنگ در بین آنان، در جهت خدمت به فراماسونری و امپریالیسم جهانی است و این اصل، محور تمام تلاشهای وهابیت از زمان ظهور تا به امروز است، و آن هدف ظاهری را فقط برای اغوا و گمراه کردن ساده لوحان و عوامّ الناس قرار داده اند.       


شکی نیست که شعار اخلاص در توحید و  مبارزه با شرک، شعار بسیار جذابی است که پیروان وهابيت با شور و هیجان تمام از آن سخن می گویند. وليكن آن بيچارگان خبر ندارند كه این شعار تنها دستاویزی برای رسیدن به آن اهداف پنهاني است که استعمار غرب برای تحققش این فرقه را به وجود آورده.


محققان تاریخ وهابیت ثابت کرده اند که این فرقه در اصل به دستور مستقیم وزارت بریتانیا ایجاد شد، به عنوان مثال به کتابهایی چون "پایه های استعمار" از خیری حماد و "تاریخ نجد" از سنت جان ویلبی یا عبد الله ویلبی و "خاطرات حاییم وایزمن" اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی و نیز "خاطرات مستر همفر" و "وهابیت، نقد و تحلیل" از دکتر همایون همّتی مراجعه کنید. «وهابیت عملاً مصمّم شده که نقش خود را در زشت جلوه دادن چهره اسلام به عنوان یک دین خونریز به خوبي بازی کند»...
بر این اساس، این فرقه از نظر فکری قائم بر سه اصل عملی می باشد و می توان این اصول را با نگاهی به برنامه های درسی و تربیتی سعودی دریافت، اولین اصل آنان.............

ادامه نوشته

حرمت شکنی روز عاشورا را شدیدا محکوم می نماییم....

ًاقا جان !
ای سرور سالار و شهیدان ما را ز روی تو شرمی بیش نیست !!!


اهانت و حرمت شکنی ها در رور عاشورا  که به تحریک ایادی استکبار انجام شد را شدیدا محکوم می نماییم...

                                  

دوباره وقت دعــــــا شد              موقع شرم و حــــــــیا شد

صــــــدای   الهی  العفو             ورد لبهای گــــــــــــدا شد

همــــــــه با ادب نشستن             وقت دیدار خـــــــــــدا شد

همه نـــــــــامه ها سفیده              امضای آل عبــــــــــا شد

یه دونه روی سیاهـــــــو             یه دونه نامه جــــــــدا شد

من همون روی سیــــاهم             حسابم غیر خوبــــــــا شد

رفقام که پـــــــــر کشیدن             دل من خوش بـــه بابا شد

دسـت رو این دلم نزارین             کشتیم بــــــــــی ناخدا شد

یاد ایون جــــــــــــماران            عقیده ای بـــــه این دلا شد

رهبرم علی مــــــــظلوم             عاقبت صاحب عــــزا شد

صــــــــــدای جبهه بلنده             میگه چفیه بی وفـــــــا شد

رمز ســـــر بند یا زهرا              مثل اینکه بــــــــر ملا شد

دیگه حالت دوکــــــوهه              شبیه کرببــــــــــــــــلا شد

وقت گفتن از شـــــلمچه              جواب ما نـــــــــــاسزا شد

جای هر خـــون شهیدی             مجلس گنـــــــــــاه به پا شد

از هــــــــمه اینا گذشته              دشمن ما باز به پــــــــا شد

روز عــــــاشورا ی آقا             حرمتش شــــــــــــکسته شد

گویا ســـــــــــر حسینم            دوباره به نیــــــــــزه ها شد

بمیرم آقــــــــــــا برایت             که برهنه بــــــــازم تیغا شد

سد دز نـامه به هـور داد            ارزش ما بــــــــــــی بها شد

قصر شیرین به هــویزه            میگه کـــــــــــعبه بی منا شد

دیگه از عسل شیرین تر            مـــــــــــردن این بی نوا شد

ز  سحــــر  گهم  همیشه            شفع و وتر و صبح قضا شد

کوچـــــه های بی شهیده            شهر مـــــــا چه بی صفا شد

گوش ما ای نیایـــــــــش            آشنا به هر صــــــــــــدا شد

بسیجی خــــــسته نباشی            دشمنت حــــــــاجت روا شد

صورت غــــریب رهبر            شبیه مادر مــــــــــــــــا شد

بچه ها دوباره قنفــــــــز            روی به سوی کوچه ها شد

سپر عــــــــــلی شکسته            خـــــــــون دل سینه زنا شد

تـــــهمت و خانه نشینی             سهم ایــــــــن روز جزا شد

توبه کار بیـــــا که توبه            دلربای دلـــــــــــــــــربا شد

دل من تنهای تنهاست  بین خوبا بدترین هاست

و نیز ای شهدا از شما هم شرمنده ایم ...
که ما زنده باشیم و ببینیم روز عاشورا  مولایمان را ...

      

اهانت ها را شدیدا محکوم می کنیم ...

تبر به دوش بت شکن      خدای ما دوباره سنگ و چوب شد نیامدی...

اهانت ها به ساحت قدسی حضرت امام ر احل را و همچنین رهبر  عظیم الشان انقلاب حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه ای و نیز حضرت آیت الله سید علی حسینی سیستانی را محکوم می نماییم.

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما خامنه ای رهبر به لطف خود نگه دار ...

مشروح خبر اهانت به حضرت آیت الله سید علی حسینی سیستانی را در ادامه مطلب مشاهده نمایید.

ادامه نوشته

روايت شيعه شدن بانوي نيجريه اي ؛ از عايشه تا فاطمه

"فاطمه يعقوب" يکي از مهمانان همايش بين المللي زنان محجبه و موفق جهان اسلام از شيعه شدن خود مي گويد و از روايتي که او را از عايشه به فاطمه رساند.

به گزارش مهر ،زن مسلمان نيجريه اي ظهر چهارشنبه در همايش بين المللي زنان محجبه و موفق جهان اسلام از معرفي کشور خود شروع کرد تا بگويد که نيجريه در غرب آفريقا واقع شده و 80 درصد جمعيت آن مسلمان سني مذهب هستند.

فاطمعه يعقوب مي گويد که نامش عايشه بوده و پس از تشرف به مذهب شيعه نامش را به فاطمه تغيير داده است.

وي با اشاره به اينکه در نيجريه عايشه به عنوان يکي از مظاهر اهل تسنن مطرح است و عمده مردم اين کشور نام دخترانشان را عايشه مي گذارند، ادامه داد: به اعتقاد من عفت و حجاب نماد حقيقي براي يک زن مسلمان است.

اين زن نيجريه اي با تشريح چگونگي شيعه شدن خود، مي گويد: ايرانيها چقدر افتخار دارند که شيعه زاده هستند و بايد قدر اين نعمت الهي را بدانند.

فاطمه يعقوب ادامه مي دهد: ماهي قدر دريا را نمي داند مگر اينکه روزي که دريا خشک شود و يا از دريا بيرون بيافتد، آن زمان است که قدر آب و دريا را مي فهمد.

وي از ولايت و ولايتمداري مي گويد و ادامه مي دهد: ما بايد هميشه همراه و پشتيبان ولايت باشيم و اين وظيفه سنگيني براي همه ما است.

اين زن شيعه نيجريه اي با يادآوري اينکه روز قيامت هيچ بهانه اي از ما براي عدم تبعيت از ولي فقيه قبول نيست، مي گويد: تاريخ اسلام پر از زناني مانند فاطمه(س) و زينب(س) است که با حفظ حجاب خود يک ولايتمدار واقعي بوده اند.

فاطمه يعقوب حضرت فاطمه را الگوي ولايتمداري مي داند و با يادآوري دوباره وظيفه سنگيني که بر دوش زنان امت اسلام است مي گويد: ما نبايد هيچ گاه از حمايت و پشتيباني ولايت فقيه دست بکشيم.
وي به کشور خود اشاره مي کند و با بغض ادامه مي دهد: متاسفانه کشور نيجريه با اين بزرگي و عظمت يک پدر دلسوز مانند مقام معظم رهبري ندارد.

دانستنیهایی از زمین کربلا

دانستنیهایی از زمین کربلا

حضرت آدم و كربلا

در مصيبت حضرت سيّد الشهداء(ع ) بنا بر روايات مختلف آنچه به چشم ديده ، و ديده نمى شود گريسته اند.
در جريان هبوط حضرت آدم عليه السلام مى باشد كه آن حضرت پس از ترك اولى كه در بهشت انجام داد از بهشت رانده و بر زمين فرستاده شد، محل هبوط آدم عليه السلام در مكّه معظّمه بوده است و در روايات مى باشد كه حضرت آدم عليه السلام بخاطر آن گناه يا ترك اولى بسيار گريست و از گناه خود توبه كرد.
و همچنين مفارقت از همسرش حوّا نيز به غصّه او افزوده بود، بنابراين حضرت آدم عليه السلام بر روى زمين حركت كرد و بيابانها و دشتها را زير پا گذاشت تا گذار حضرت آدم عليه السلام به سرزمين كربلاى پر بلا افتاد، كدام كربلا آن كربلايى كه تا حضرت سيّدالشهداء به آن سرزمين وارد شد و ديگر مركب او حركت ننمود بنابر روايات سه مركب عوض كردند ولى مركب حركت ننمود.
خلاصه آنكه حضرت آدم وقتى به آن سرزمين رسيد، ملاحظه كرد كه گرد غم و غبار، ناراحتى وهمّ و غم در وجودش پديدار شد و قلبش به تنگ آمد، تا رسيد به آنجايى كه شمع فروزان پيامبر (ص ) خاموش گشته بود، يعنى تا به قتلگاه حضرت سيّد الشهداء (ع ) رسيد، قدمش به سنگى برخورد كرد و افتاد - و بر اثر اصابت سرش به زمين - خون از سر حضرت آدم جارى شد، حضرت آدم عليه السلام ناراحت شد و سر به آسمان برداشت كه ، بار الها آيا گناه تازه اى مرتكب شده ام كه مرا اينگونه مجازات مى كنى ؟ خدايا من تمام عالم را گشتم و چنين بلائى بر سرم وارد نشد، حال آنكه در اينجا چنين عقوبت مى شوم !
از جانب پروردگار عالم ندا آمد كه اى آدم از جانب تو گناهى سر نزده است لكن اين همانجايى است كه :
يقتل فى هذه الارض ولدك الحسين عليه السلام ظلما
يعنى اين همانجايى است كه فرزندت حسين عليه السلام بر اثر ظلم شهيد مى شود، و خداوند روضه سيّد الشهداء را خواند و حضرت آدم عليه السلام بر مصائب آن حضرت گريست ، قربان مظلوميّتت حسين جان كه آدم با يك سر شكستن آنگونه به خدا شكايت مى كند، حال آنكه تو با آن همه مصيبت مى فرمايى :
رضا بقضائك و تسليما لامرك لا اله غيرك و لا معبود سواك
حضرت آدم عرض كرد: خدايا آن حسين كه در اين جا شهيد مى شود، ايكون نبيّا؟ پيامبر مى باشد؟
وحى نازل شد كه اى آدم او پيامبر نيست ، لكن نوه پيامبر آخرالزمان و فرزند دختر آن پيامبر(ص ) فاطمه زهرا مى باشد. پس با رهنمايى جبرئيل چهار مرتبه بر قاتلين حضرت سيّد الشهداء(ع ) لعن فرمودند.

حضرت ابراهيم عليه السلام و كربلا
يك زمان عبور حضرت ابراهيم عليه السلام از سرزمين كربلا افتاد، آن حضرت سوار بر اسب بودند، ظاهرا آثار مصيبت هاى سيّدالشهداء بر آن حيوان آشكار شد، وصيحه اى كشيد و با سر به زمين افتاد و بر اثر آن حضرت ابراهيم عليه السلام زمين خورد و سرش شكست . آنگاه برخاسته و بدرگاه خداوند عرضه داشت ، بار الها خطائى از من سر زده كه اينگونه مجازات مى شوم ؟
پس جبرئيل نازل شد و عرض كرد: يا ابراهيم از تو گناهى سر نزده است !
لكن هنا يَقتل سِبط خاتَم النَّبيين و خاتَم الوَصيين فسال دمك موافقا لدمه .
يعنى چون در اينجا نوه پيامبر آخر الزمان (ص ) و فرزند خاتم الوصيين اميرالمؤمنين (ع ) به شهادت مى رسد، پس خون تو ريخت تا موافق با خون آن مظلوم شود. و آنگاه جبرئيل از مصائب كربلا گفت و حضرت ابراهيم عليه السلام بر مظلوميّت فرزندش گريست .


كربلا و عزاخانه در بهشت
براى امام حسين عليه السلام عزا خانه بسيار و گريه كننده بيشمارى است پس در زير اين آسمان و .................

ادامه مطلب و مطلب شگفت انگیز از سرزمین کرببلا

ادامه نوشته

اطلاع رسانی

یازهراسلام الله

عاشورا تاسوعا

تاسوعای و عاشورای حسینی بر همه شیعیان تسلیت باد

از مدينه تا کربلا همراه با سيدالشهداء امام حسين عليه السلام


فلسفه قيام ابي عبدالله الحسين (عليه السلام) را در سخنان آن حضرت در آغاز حرکت از مدينه و موضع گيري هاي ايشان در برابر حوادثي که در منزلگاه هاي ميان راه روي داده است مي توان يافت .

مدينه

زمان: نيمه دوم ماه رجب سال 60 هجري

حاکم وقت مدينه (وليد بن عتيقه) پس از مرگ معاويه دستور يافت تا از امام حسين (عليه السلام) براي يزيد بيعت بگيرد. حضرت فرمود: «... يزيد فردي است شرابخوار و فاسق که به ناحق خون مي ريزد و اشاعه دهنده فساد است و دستش به خون افراد بي گناه آلوده گرديده و شخصيتي همچون من با چنين مرد فاسدي بيعت نمي کند.»

وقتي مروان بن حکم بيعت با يزيد را از حضرت درخواست کرد امام حسين(عليه السلام) فرمود: اي دشمن خدا! دور شو، من از رسول خدا شنيدم که فرمود: «خلافت بر فرزندان ابوسفيان حرام است اگر معاويه را بر فراز منبر من ديديد او را بکشيد.» و امت او چنين ديدند و عمل نکردند و اينک خداوند آنان را به يزيد فاسق گرفتار کرده است .

امام حسين(عليه السلام) در شب 28 رجب سال 60 هجري همراه با بيشتر خاندان خويش و بعضي ياران، پس از وداع با جدش پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) از مدينه به طرف مکه حرکت کرد.

امام حسين(عليه السلام) هدف خروج از مدينه را در وصيتنامه اش چنين بيان مي کند:

«... و جز اين نيست که براي اصلاح در ميان امت جدم خارج شدم. مي خواهم امر به معروف و نهي از منکر کرده و به راه و روش جدم (رسول خدا) و پدرم علي (عليه السلام) رفتار نمايم .

کسي که به سوي خدا دعوت کند عمل نيک انجام دهد و بگويد از مسلمانان هستم، از خدا و رسولش جدا نمي شود ... اگر در نوشتن نامه ات خير مرا آرزو کرده اي، خدا پاداش تو را بدهد.

مکه

زمان : از 3 شعبان تا 8 ذي الحجه 60 هجري

امام حسين(عليه السلام) در سوم شعبان به مکه رسيد و در خانه عباس بن عبدالمطلب سکني گزيد. مردم مکه و زائران خانه خدا که از اطراف آمده بودند به ديدار حضرت شرفياب مي شدند.

امام حسين(عليه السلام) پس از رسيدن دوازده هزار نامه از جانب کوفيان، مسلم بي عقيل را در روز 15 رمضان به عنوان نماينده خويش به سوي کوفه فرستاد.

امام حسين(عليه السلام) طي نامه هايي به مردم بصره و کوفه، سزاوارترين مردم براي خلافت و امامت را اهل بيت(عليهم السلام) معرفي کرد و ...

حضرت با رسيدن نامه مسلم بن عقيل مبني بر بيعت مردم کوفه با وي و از سوي ديگر براي حفظ حرمت خانه خدا - که تصميم به قتل آن حضرت، در آنجا گرفته بودند - حج را به عمره تبديل کرد و در هشتم ذي الحجه به رغم مخالفت بسياري از دوستان به سوي عراق روانه شد.

بخشي از آخرين سخنراني هاي حضرت در مکه:

ما اهل بيت به رضاي خدا راضي و خشنوديم ... هر کس مي خواهد در راه ما جانبازي کند و خون خويش را در راه لقاي پروردگار نثار نمايد، آماده حرکت با ما باشد .

صَفّاح

زمان: چهارشنبه 9 ذي الحجه 60 هجري

امام حسين(عليه السلام) در پاسخ به مخالفين حرکت به سوي عراق، فرمود: .....................................

ادامه نوشته

فاجعه عظیم کربلا


فاجعه عظیم عاشورا و شهادت فرزند پیغمبر اکرم(ص)

سخت ترين روزگار براى شيعه
سخت ترين زمان براى شيعه در تاريخ تشيّع ، همان زمان حكومت بيست ساله معاويه بود كه شيعه هيچگونه مصونيتى نداشت و اغلب شيعيان اشخاص شناخته شده و مارك دار بودند و دو تن از پيشوايان شيعه (امام دوم و امام سوم ) كه در زمان معاويه بودند، كمترين وسيله اى براى برگردانيدن اوضاع ناگوار در اختيار نداشتند حتى امام سوم شيعه كه در شش ماه اول سلطنت يزيد، قيام كرد با همه ياران و فرزندان خود شهيد شد، در مدت ده سالى كه در خلافت معاويه مى زيست تمكن اين اقدام را نيز نداشت .
اكثريت تسنن ، اين همه كشتارهاى ناحق و بى بندوباريها را كه به دست صحابه و خاصه معاويه و كارگردانان وى انجام يافته است ، توجيه مى كنند كه آنان صحابه بودند و به مقتضاى احاديثى كه از پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم رسيده ، صحابه مجتهدند و معذور و خداوند از ايشان راضى است و هر جرم و جنايتى كه از ايشان سربزند معفو است !!! ولى شيعه اين عذر را نمى پذيرد؛ زيرا:
اولاً:
معقول نيست يك رهبر اجتماعى مانند پيغمبراكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم براى احياى حق و عدالت و آزادى برپا خاسته و جمعى را هم عقيده خود گرداند كه همه هستى خود را در راه اين منظور مقدس گذاشته آن را لباس تحقق بخشند و وقتى كه به منظور خود نايل شد، ياران خود را نسبت به مردم و قوانين مقدسه خود آزادى مطلق بخشد و هر گونه حقكشى و تبهكارى و بى بندوبارى را از ايشان معفو داند؛ يعنى با دست و ابزارى كه بنايى را برپا كرده با همان دست و ابزار آن را خراب كند.
وثانيا:
اين روايات كه صحابه را تقديس و اعمال ناروا و غير مشروع آنان را تصحيح مى كند و ايشان را آمرزيده و مصون معرفى مى نمايد از راه خود صحابه به ما رسيده و به روايت ايشان نسبت داده شده است و خود صحابه به شهادت تاريخ قطعى با همديگر معامله مصونيت و معذوريت نمى كردند، صحابه بودند كه دست به كشتار و سب و لعن و رسوا كردن همديگر گشودن و هرگز كمترين اغماض و مسامحه اى در حق همديگر روا نمى داشتند.
بنابر آنچه گذشت ، به شهادت عمل خود صحابه ، اين روايات صحيح نيستند و اگر صحيح باشند مقصود از آنها معناى ديگرى است غير از مصونيت و تقديس قانونى صحابه .
و اگر فرضا خداى متعال در كلام خود، روزى از صحابه در برابر
خدمتى كه در اجراى فرمان او كرده اند اظهار (73) رضايت فرمايد، معناى آن ، تقدير از فرمانبردارى گذشته آنان است نه اينكه در آينده مى توانند هر گونه نافرمانى كه دلشان مى خواهد بكنند.
استقرار سلطنت بنى اميه
سال شصت هجرى قمرى معاويه درگذشت و پسرش يزيد طبق بيعتى كه پدرش از مردم براى وى گرفته بود زمام حكومت اسلامى را در دست گرفت .
يزيد به شهادت تاريخ ، هيچگونه شخصيت دينى نداشت ؛ جوانى بود حتى در زمان حيات پدر، اعتنايى به اصول و قوانين اسلام نمى كرد و جز عياشى و بى بندوبارى و شهوترانى سرش نمى شد و در سه سال حكومت خود، فجايعى راه انداخت كه در تاريخ ظهور اسلام با آن همه فتنه ها كه گذشته بود، سابقه نداشت .
سال اول ، حضرت حسين بن على عليه السّلام را كه سبط پيغمبراكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود با فرزندان و خويشان و يارانش با فجيعترين وضعى كشت و زنان و كودكان و اهل بيت پيغمبر را به همراه سرهاى بريده شهدا در شهرها گردانيد (74) و در سال دوم ، ((مدينه )) را قتل عام كرد و خون و مال و عرض مردم را سه روز به لشكريان خود مباح ساخت (75) و سال سوم ، ((كعبه مقدسه )) را خراب كرده و آتش زد!! (76) و پس از يزيد، آل مروان از بنى اميه زمام حكومت اسلامى را - به تفصيلى كه در تواريخ ضبط شده - در دست گرفتند حكومت اين دسته يازده نفرى كه نزديك به هفتاد سال ادامه داشت ، روزگار تيره و شومى براى اسلام و مسلمين به وجود آورد كه در جامعه اسلامى جز يك امپراطورى عربى استبدادى كه نام خلافت اسلامى بر آن گذاشته شده بود، حكومت نمى كرد و در دوره حكومت اينان كار به جايى كشيد كه خليفه وقت (وليد بن يزيد) كه جانشين پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و يگانه حامى دين شمرده مى شد، بى محابا تصميم گرفت بالاى خانه كعبه غرفه اى بسازد تا در موسم حج در آنجا مخصوصا به خوش گذرانى بپردازد (77) !!
خليفه وقت [وليد بن يزيد] قرآن كريم را آماج تير قرار داد و در شعرى كه خطاب به قرآن انشاء كرد گفت : روز قيامت كه پيش خداى خود حضور مى يابى بگوى خليفه مرا پاره كرد!! (78)
73-سوره توبه ، آيه 100.
74-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 216 تاريخ ابى الفداء، ج 1، ص 190. مروج الذهب ، ج 3، ص 64 و تواريخ ديگر.
75-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 243. تاريخ ابى الفداء، ج 1، ص 192. مروج الذهب ، ج 3، ص 78.
76-تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 224 تاريخ ابى الفداء، ج 1، ص 192. مروج الذهب ، ج 3، ص 81.
77-تاريخ يعقوبى ، ج 3، ص 73.
3 - - اذا ما جئت رَبّك يوم حَشْرفقل يا ربّ خَرَّقنى الوليد
(مروج الذهب ، ج 3، ص 216)


از مدينه تا کربلا همراه با سيدالشهداء امام حسين عليه السلام     
فلسفه قيام ابي عبدالله الحسين (عليه السلام) را در سخنان آن حضرت  در آغاز حرکت از مدينه و موضع گيري هاي ايشان در برابر حوادثي که در منزلگاه هاي ميان راه روي داده است مي توان يافت .
مدينه
زمان: نيمه دوم ماه رجب سال 60 هجري
حاکم وقت مدينه (وليد بن عتيقه) پس از مرگ معاويه دستور يافت تا از امام حسين (عليه السلام) براي يزيد بيعت بگيرد. حضرت فرمود: «... يزيد فردي است شرابخوار و فاسق که به ناحق خون مي ريزد و اشاعه دهنده فساد است و دستش به خون افراد بي گناه آلوده گرديده و شخصيتي همچون من با چنين مرد فاسدي بيعت نمي کند.»

وقتي مروان بن حکم بيعت با يزيد را از حضرت درخواست کرد امام حسين(عليه السلام) فرمود: اي دشمن خدا! دور شو، من از رسول خدا شنيدم که فرمود: «خلافت بر فرزندان ابوسفيان حرام است اگر معاويه را بر فراز منبر من ديديد او را بکشيد.» و امت او چنين ديدند و عمل نکردند و اينک خداوند آنان را به يزيد فاسق گرفتار کرده است .

امام حسين(عليه السلام) در شب 28 رجب سال 60 هجري همراه با بيشتر خاندان خويش و بعضي ياران، پس از وداع با جدش پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) از مدينه به طرف مکه حرکت کرد.

امام حسين(عليه السلام) هدف خروج از مدينه را در وصيتنامه اش چنين بيان مي کند:
«... و جز اين نيست که براي اصلاح در ميان امت جدم خارج شدم. مي خواهم امر به معروف و نهي از منکر کرده و به راه و روش جدم (رسول خدا) و پدرم علي (عليه السلام) رفتار نمايم .
کسي که به سوي خدا دعوت کند عمل نيک انجام دهد و بگويد از مسلمانان هستم، از خدا و رسولش جدا نمي شود ... اگر در نوشتن نامه ات خير مرا آرزو کرده اي، خدا پاداش تو را بدهد.

مکه

زمان : از 3 شعبان تا 8 ذي الحجه 60 هجري

امام حسين(عليه السلام) در سوم شعبان به مکه رسيد و در خانه عباس بن عبدالمطلب سکني گزيد. مردم مکه و زائران خانه خدا که از اطراف آمده بودند به ديدار حضرت شرفياب مي شدند.

امام حسين(عليه السلام) پس از رسيدن دوازده هزار نامه از جانب کوفيان، مسلم بي عقيل را در روز 15 رمضان به عنوان نماينده خويش به سوي کوفه فرستاد.

امام حسين(عليه السلام) طي نامه هايي به مردم بصره و کوفه، سزاوارترين مردم براي خلافت و امامت را اهل بيت(عليهم السلام) معرفي کرد و ...

حضرت با رسيدن نامه مسلم بن عقيل مبني بر بيعت مردم کوفه با وي و از سوي ديگر براي حفظ حرمت خانه خدا - که تصميم به قتل آن حضرت، در آنجا گرفته بودند - حج را به عمره تبديل کرد و در هشتم ذي الحجه به رغم مخالفت بسياري از دوستان به سوي عراق روانه شد.

بخشي از آخرين سخنراني هاي حضرت در مکه:

ما اهل بيت به رضاي خدا راضي و خشنوديم ... هر کس مي خواهد در راه ما جانبازي کند و خون خويش را در راه لقاي پروردگار نثار نمايد، آماده حرکت با ما باشد .

 
صَفّاح

زمان: چهارشنبه 9 ذي الحجه 60 هجري

امام حسين(عليه السلام) در پاسخ به مخالفين حرکت به سوي عراق، فرمود: «رسول خدا را در خواب ديدم و به امر مهمي ماموريت يافتم و بايد آن را تعقيب کنم.»

در اين منطقه فرزدق شاعر با آن حضرت ملاقات کرد و در جواب حضرت که از احوال مردم عراق جويا شده بود، گفت: دل هاي مردم با توست وليکن شمشيرشان با بني اميه است .

سخن امام حسين (عليه السلام) خطاب به فرزدق در اين منزلگاه:

اگر پيش آمدها طبق مراد باشد، خدا را بر نعمت هايش شکر گوييم. اگر پيش آمدها طبق مراد نبود آن کس که نيتش حق و تقوا بر دلش حکومت مي کند، از مسير صحيح خارج نشود و ضرر نخواهد کرد.


 ذات عِرق

زمان: دوشنبه 14 ذي الحجه 60 هجري

در اين منزلگاه بود که عبدالله بن جعفر، همسر زينب (سلام الله عليها) امان نامه اي را از استاندار مدينه "عمروبن سعيد" که آن ايام در مکه به سر مي برد، گرفت و براي حضرت آورد که مضمون آن چنين بود: من تو را از ايجاد تفرقه بر حذر داشته و از هلاک شدن تو مي ترسم!! لذا به سوي من برگرد تا در امان من بماني!

حضرت در جواب چنين فرمود: کسي که به سوي خدا دعوت کند عمل نيک انجام دهد و بگويد از مسلمانان هستم، از خدا و رسولش جدا نمي شود ... اگر در نوشتن نامه ات خير مرا آرزو کرده اي، خدا پاداش تو را بدهد.

عبدالله پسران خويش (عون و محمد) را به خدمت در کنار حضرت و جهاد با دشمنان سفارش کرد و خود به سوي مکه بازگشت .

قسمتي از نامه امام به عمربن سعيد که در اين منزلگاه نوشت:

بهترين امان، امان خداوند است. از خداوند، ترس از او را در دنيا خواهانيم تا در قيامت به ما امان بخشد.


حاجِر

زمان: سه شنبه 15 ذي الحجه 60 هجري

حضرت نامه اي را براي تعدادي از مردم کوفه توسط "قَيس بن مُسهِر" فرستاد و چنين نوشت: «نامه مسلم بن عقيل که حاکي از اجتماع شما در کمک و طلب حق ما بود به من رسيد خداوند به خاطر نصرت و ياريتان پاداش بزرگي نصيبتان کند ... هنگامي که فرستاده من "قيس" بر شما وارد شد در کارتان محکم و کوشا باشيد، من همين روزها به شما مي رسم.»

"قيس" را در ميان راه دستگير کردند. او به ناچار نامه امام را پاره نمود تا از مضمون آن آگاه نشوند. سپس او را به قصر دارالاماره نزد عبيدالله بردند. از او خواستند نام افرادي که به حسين (عليه السلام) نامه نوشته اند افشا کند و يا در برابر مردم به حسين(عليه السلام) و پدر و برادرش دشنام دهد. او بالاي قصر رفته و ضمن تمجيد از حضرت علي(عليه السلام) و فرزندانش و معرفي خويش، ابن زياد و يارانش را نفرين کرد و خبر از حرکت حضرت به سوي آنان داد و از مردم خواست دعوت امام حسين (عليه السلام) را اجابت کنند. لذا عبيدالله دستور داد او را از  بالاي قصر به پايين انداختند و بدنش قطعه قطعه گرديد و اين چنين به شهادت رسيد .

از سخنان امام حسين(عليه السلام) در بين راه مکه تا کربلا:

«فَاِنّي لا اَرَي المَوت اِلاّ سَعادَة وَلَا الحَياةَ مَع الظّالِمينَ اِلاّ بَرَماً»؛ من مرگ را جز سعادت نمي بينم و زندگي با ستمگران را جز ننگ نمي دانم.

 
خُزَيمِيّه

زمان: جمعه 18 ذي الحجه 60 هجري

امام و همراهان يک روز و يک شب در اين منزلگاه توقف کردند، عده اي پيوستن «زهير بن قين» به حسين (عليه السلام) را در اين منزلگاه گفته اند.

امام حسين(عليه السلام) خطاب به زينب کبري(عليهاالسلام) در اين منزلگاه مي فرمايد:

خواهرم! آنچه اراده مشيّت خدا بدان تعلق گرفته، همان خواهد شد .


زَرُود

زمان: دوشنبه 21 ذي الحجه 60 هجري

«زهير بن قين» که داراي عقيده عثماني بود، در آن سال مراسم حج را بجاي آورده و به کوفه باز مي گشت. ناخوشايندترين چيز نزد او فرود آمدن در يک محل با حسين (عليه السلام) بود. هر دو در اين منزلگاه به ناچار فرود آمدند. در حالي که زهير با همراهانش مشغول غذا خوردن بود، حضرت از طريق نماينده اي، "زهير" را به خيمه اش دعوت کرد، اما  او تأملي کرد. همسرش به او گفت: «سبحان الله پسر رسول خدا ترا مي خواند و تو اجابت نمي کني!»

زهير با اکراه به سوي حضرت رفت. اما هنگام مراجعت از خيمه آن حضرت، آثار خوشحالي از چهره اش نمايان شد و به همراهان گفت: «من به حسين(عليه السلام) ملحق خواهم شد، هر کس ميل دارد در ياري فرزند پيامبر شرکت کند، با ما بيايد و هر کس با ما نيست با او وداع مي کنم.»  لذا همسرش نيز او را رها نکرد و تا واقعه عاشورا و شهادت زهير، همراه کاروان حسيني بود.

امام حسين(عليه السلام) بعد از شهادت زهير فرمود:

اي زهير! خدا تو را از لطف و رحمت خويش دور مدارد و قاتلان تو را همانند لعنت شدگان مسخ شده به بوزينه و خوک لعنت نمايد .

 

 ثَعلَبيّه

زمان: سه شنبه 22 ذي الحجه 60 هجري

امام شبانه وارد اين منزلگاه شد و خبر شهادت "مسلم بن عقيل" و هاني بن عروه را به وي دادند.

پس از آن حضرت فرمودند: «اِنّا لِلّه وَ اِنّا اِلَيهِ راجِعون»؛ همه از خدائيم و به سوي او باز مي گرديم، پس از اينها زندگي سودي ندارد. آنگاه اشک به صورتش جاري شد و همراهان نيز گريه کردند.

نوشته اند: امام حسين(عليه السلام) با يارانش اتمام حجت کرد. اما گروهي که به طمع مال و مقام دنيا با امام آمده بودند، پس از اين خبر، از حضرت جدا شدند.

سخن امام حسين(عليه السلام) با مردي از اهل کوفه در اين منزلگاه:

به خدا سوگند که اگر تو را در مدينه ملاقات مي کردم، اثر جبرئيل را در خانه ما، و نزول او براي وحي به جدم را، به تو نشان مي دادم. اي برادر! عموم مردم دانش را از ما برگرفتند ...


زُباله

زمان: چهارشنبه 23 ذي الحجه 60 هجري

حضرت حسين(عليه السلام) در اين منزلگاه چنين فرمودند: شيعيان کوفه ما را بي يار و ياور گذاشته اند. هر کس از شما بخواهد، مي تواند بازگردد و از سوي ما حقي بر گردنش نيست .

امام حسين(عليه السلام) در جواب مردي که از آيه «يَومَ نَدعوا کُلَّ اُناسٍ بَأِمامِهِم» پرسيده بود، فرمود:

پيشوايي، مردم را به راه راست دعوت کرد و گروهي اجابت کردند، و پيشوايي، مردم را به گمراهي دعوت کرد و گروهي اجابت کردند. گروه اول در بهشت و گروه دوم در دوزخ خواهند بود.

 

 بَطنُ العَقَبه

زمان: جمعه 25 ذي الحجه 60 هجري

از سخنان امام حسين(عليه السلام) در اين منزلگاه:

بني اميه مرا رها نکنند تا جان مرا بگيرند. هرگاه چنين کنند، خدا بر آنان کساني مسلط خواهد کرد که آنها را ذليل و خوار خواهد ساخت .

 

شَراف (و ذُو حُسَم)

زمان: شنبه 26 ذي الحجه 60 هجري

حضرت در منزلگاه شراف دستور دادند که آب فراوان برداشته و صبحگاهان حرکت کنند. در ميان راه و هنگام ظهر به لشکري برخوردند و امام حسين(عليه السلام) با سرعت و قبل از دشمن در منزل «ذُوحَسَم» مستقر شد. آنگاه امام(عليه السلام) فرمان داد تا لشکر دشمن و نيز اسبان آنان را سيراب کنند .

لشکر امام(عليه السلام) و لشکر دشمن به فرماندهي حُر، نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت خواندند.

امام سپاه حُر را چنين خطاب فرمود: «... ما اهل بيت سزاوارتر به ولايت و حکومت بر شما هستيم از مدعياني که بر اساس عدالت رفتار نمي کنند و در حق شما ستم روا مي دارند. اي مردم! من به سوي شما نيامدم مگر آن که دعوتم کرديد. پس اگر از آمدنم ناخشنوديد، بازگردم.»

تا حضرت خواست برگردد، حُر مانع گشت. حضرت فرمود: «مادرت به عزايت بنشيند! چه مي خواهي؟ حُر گفت: مأمورم که تو را به نزد عبيدالله بن زياد ببرم . حال اگر نمي پذيري، حداقل راهي را انتخاب کن که نه به کوفه باشد و نه به مدينه .

از سخنان حضرت در اين منزلگاه:

مگر نمي بينيد که به حق عمل نمي شود و از باطل پرهيز نمي شود. در اين حال سزاوار است که مؤمن، لقاي پروردگار را طلب کند.
 

 بَيَضه

زمان: يکشنبه 27 ذي الحجه 60 هجري

لشکر امام حسين و حر که به موازات و نزديک همديگر حرکت مي کردند در اين محل فرود آمدند.

حضرت در اين منزلگاه لشکريان حرّ را مخاطب قرار داده، چنين فرمود: «بني اميه به فرمان شيطان از اطاعت خدا سرپيچي نموده و فساد کردند. حدود خدا را اجرا نکرده و بيت المال را منحصر به خود ساختند. حرام خدا را حلال و حلال خدا را حرام کردند ... . شما به من نامه ها نوشتيد و گفتيد که با من بيعت کرده ايد، حال اگر به بيعت خويش با من پايبند بمانيد کار عاقلانه اي کرده ايد که من فرزند دخت پيامبر (صلي الله عليه و آله) و اسوه اي براي شما هستم. اگر بيعتتان را بشکنيد، سوگند به جانم! که از شما هم بعيد نيست، چرا که با پدرم علي(عليه السلام) و برادرم حسن و پسر عمويم مسلم پيمان شکني کرديد. بدانيد اگر چنين کنيد سعادت خودتان را از دست داده ايد.

از سخنان حضرت در اين منزلگاه:

اي مردم! رسول خدا فرمود: هر کس سلطان ستمگر، پيمان شکن، حلال کننده حرامها و مخالف با سنت رسول خدا را ببيند و در برابر او برنخيزد، جايگاهش با او در جهنم است .

 

عُذَيبُ الهِجانات

زمان: دوشنبه 28 ذي الحجه 60 هجري

چند تن از اهل کوفه با حضرت ملاقات کرده و اوضاع شهر را چنين توصيف کردند: «به اشراف کوفه رشوه هاي گزاف داده اند و اينک يک دل و يک زبان با تو دشمني مي ورزند و ساير مردم دلشان با توست.  اما فردا شمشيرهايشان به روي تو کشيده مي شود.»

امام در اين باره آيه اي را تلاوت فرمودند که:

از ميان مؤمنان مرداني هستند بر سر پيمان خود با خدا ايستادگي کرده و به عهد خويش وفا کردند و به شهادت رسيدند و برخي در انتظار شهادت اند ... .


قصر بني مُقاتِل

زمان: چهارشنبه اول محرم 61 الحرام هجري

گروهي از اهل کوفه در اين منزلگاه خيمه زده بودند، حضرت از آنها پرسيد: آيا به ياري من مي آييد؟ بعضي گفتند دل ما رضايت به مرگ نمي دهد و بعضي گفتند: ما زنان و فرزندان زيادي داريم، مال بسياري از مردم نزد ماست و خبر از سرنوشت اين جنگ نداريم، لذا از ياري تو معذوريم .

حضرت به جوانان امر کرد که آب بردارند و شبانه حرکت کنند.

امام حسين (عليه السلام) در اين منزل به عبيدالله جعفي چنين فرمود:

پس اگر ما را ياري نمي کني خداي را بپرهيز و از اين که جزو کساني باشي که با ما مي جنگند. سوگند به خدا اگر کسي فرياد ما را بشنود و ما را ياري نکند، او را به رو در آتش مي افکند.

 

نينوا ( و کربلا)

زمان: پنج شنبه دوم محرم الحرام 61 هجري

نينوا جايي است که حرّ دستور يافت حضرت را در بياباني بي آب و علف و بي دژ و قلعه فرود آورد. امام براي اقامت در محل مناسب تري، به حرکت خود ادامه داد تا به سرزميني رسيد. اسم آنجا را سوال فرمود؛ تا نام کربلا را شنيد، پس گريست و فرمود: پياده شويد، اينجا محل ريختن خون ما و محل قبور ماست، و همين جا قبور ما زيارت خواهد شد، و جدم رسول خدا چنين وعده داد .

عبيدالله بن زياد نامه اي بدين مضمون براي حضرت نوشت: خبر ورود تو به کربلا رسيد. من از جانب يزيد بن معاويه مأمورم سر بر بالين ننهم تا تو را بکشم و يا به حکم من و حکم يزيد بن معاويه باز آيي! والسلام. امام(عليه السلام) فرمود: اين نامه را جوابي نيست! زيرا بر عبيدالله عذاب الهي لازم و ثابت است.

امام حسين (عليه السلام) چون نامه ابن زياد را خواند، فرمود:

«لا اَفلَحَ قَومٌ اشتَرَوا مَرضاتِ المَخلوُقِ بِسَخَطِ الخالِق؛ رستگار نشوند آن گروهي که خشنودي مردم را با غضب پروردگار خريدند. (خشنودي مردم را بر غضب خدا مقدم داشتند)

تعداد نظامياني که لباس و سلاح جنگي و حقوق از حکومت غاصب بني اميه گرفته و به جنگ امام حسين (عليه السلام) آمده بودند را، بالغ بر 30 هزار جنگجو نوشته اند .

کربلا

زمان: جمعه سوم محرم الحرام 61 هجري

عمر بن سعد با لشکري چهار هزار نفره از اهل کوفه وارد کربلا شد.

سخن امام حسين (عليه السلام) هنگام ورود به کربلا:

«اَلنّاسُ عُبيدُ الدُّنيا وَالدّينُ لَعِقٌ عَلي اَلسِنَتِهِم يَحوُطُونَهُ ما...؛ مردم، بندگان دنيا هستند و دين آنها جز سخن زبانشان نيست. تا آنگاه کا زندگيشان بچرخد، دنبال دين مي روند. و هرگاه بناي امتحان و آزمايش پيش آيد، دينداري بسيار اندک مي شود.

 

کربلا

زمان: شنبه چهارم محرم الحرام 61 هجري

عبيدالله بن زياد در مسجد مردم را چنين خطاب کرد: «اي مردم! خاندان ابوسفيان را آزموديد و آنها را چنان که مي خواستيد يافتيد!! و يزيد را مي شناسيد که داراي رفتار و روشي نيکوست که به زير دستان احسان مي کند و بخشش هاي او بجاست! اکنون يزيد دستور داده تا بين شما پولي را تقسيم نمايم و شما را به جنگ با دشمنش حسين بفرستم.»

شمر بن ذي الجوشن با چهار هزار جنگجو

يزيد بن رکاب با دو هزار جنگجو

حصين بن نمير با چهار هزار جنگجو

مضاير بن رهيه با سه هزار جنگجو

نصر بن حرشه با دو هزار جنگجو براي جنگ با امام حسين (عليه السلام) اعلام آمادگي کرده و حرکت به سوي کربلا را آغاز کردند.

امام (عليه السلام) در پاسخ «قيس بن اشعث» که سفارش به بيعت با يزيد مي کرد، فرمود:

نه، به خدا سوگند، دست ذلت در دست آنان نمي گذارم، مانند بردگان از صحنه جنگ با آنان فرار نمي کنم.


کربلا

زمان: يکشنبه پنجم محرم الحرام 61 هجري

نيروهاي پراکنده در سطح شهر کوفه کم کم جمع شده و به لشکر عمر بن سعد مي پيوندند.

عبيدالله عده اي را مأموريت داد تا در مسير به سوي کربلا بايستند و از حرکت کساني که به قصد ياري امام حسين(عليه السلام) از کوفه خارج مي شوند، جلوگيري کنند.

چون گروهي از مردم مي دانستند جنگ با امام حسين(عليه السلام) در حکم جنگ با خدا و پيامبر است در اثناي راه از لشکر دشمن جدا شده و فرار مي کردند.

از سخنان امام حسين(عليه السلام) با لشکر دشمن:

هيهات ما  به ذلت تن نخواهيم داد. خدا و رسول او و مؤمنان هرگز براي ما ذلت را نپسنديدند، دامن هاي پاکي که ما را پروريده، و سرهاي پر شور و مردان غيرتمند هرگز طاعت فرومايگان را بر کشته شدن مردانه ترجيح ندهند.

 
کربلا

زمان: دوشنبه ششم محرم الحرام 61 هجري

عمر بن سعد نامه اي را از عبيدالله دريافت مي دارد که مضمون آن چنين است: من از لشکر سواره و پياده چيزي را از تو فرو گذار نکردم، و توجه داشته باش که مأموراني برگزيده ام كه هر روز وضعيت را به من گزارش کنند.

حبيب بن مظاهر از حضرت اجازه مي گيرد تا نزد طايفه اي از بني اسد - که در آن نزديکي ها زندگي مي کردند - رفته و آنان را به ياري فرا خواند، حضرت اجازه دادند. حبيب نزد آنها رفت و گفت: «امروز از من فرمان بريد و به ياري حسين بشتابيد تا شرف دنيا و آخرت از آنِ شما باشد.» تعداد90 نفر بپا خواستند و حرکت کردند، اما در ميان راه با لشکر عمر بن سعد برخورد کردند و چون تاب مقاومت نداشتند، پراکنده شده و برگشتند. حبيب به نزد حضرت رسيد و جريان را تعريف نمود. امام گفت:«لا حَولَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ.»

نامه امام حسين(عليه السلام) از کربلا به برادرش محمد بن حنفيّه و بني هاشم:

... مثل اين که دنيا اصلاً وجود نداشته(اينگونه دنيا بي ارزش و نابود شدني است) و آخرت هميشگي و دائم بوده و هست.

حضرت "زهير بن قيس" را فرمانده راست سپاه، و حبيب بن مظاهر را فرمانده چپ سپاه گمارد و پرچم را به دست برادرش عباس(عليه السلام) سپرد. گرچه سپاه دشمن به خيمه ها نزديک مي شد، ولي حضرت تيري نينداخت چون مي فرمود: دوست ندارم که آغازگر جنگ با اين گروه باشم.»

کربلا

زمان: سه شنبه هفتم محرم الحرام 61 هجري

تعداد نظامياني که لباس و سلاح جنگي و حقوق از حکومت غاصب بني اميه گرفته و به جنگ امام حسين (عليه السلام) آمده بودند را، بالغ بر 30 هزار جنگجو نوشته اند .

عمر بن سعد نامه اي بدين مضمون از عبيدالله دريافت کرد که: سپاهيان خود را بين امام حسين (عليه السلام) و اصحابش و آب فرات فاصله بينداز به طوري که حتي قطره اي آب به امام(عليه السلام) نرسد، همانگونه که از دادن آب به عثمان بن عفّان خودداري شد! عمر بن سعد 500 سوار را در کنار شريعه فرات مستقر کرد. يکي از آنها فرياد زد يا حسين! به خدا سوگند که قطره اي از اين آب را نخواهي آشاميد تا از عطش جان دهي!

حضرت فرمود: «خدايا! او را از تشنگي هلاک کن و هرگز او را مشمول رحمتت قرار مده.» حميد بن مسلم مي گويد به چشم خود ديدم که نفرين امام حسين (عليه السلام) تحقق يافت.

امام حسين (عليه السلام) سپاه دشمن را اين چنين نفرين کرد:

بار خدايا! باران آسمان را از اينان دريغ کن، و بر ايشان تنگي و قحطي(همچون سال هاي قحطي يوسف در مصر) پديد آور، و آن غلام ثقي(حجاج بن يوسف) را بر ايشان بگمار تا جام زهر به ايشان بچشاند زيرا آنها به ما دروغ گفتند و ما را خوار ساختند و خداوند(به توسط آن غلام) انتقام من و اصحاب و اهل بيت و شيعيان مرا از اينان بگيرد.

 
 کربلا

زمان: چهارشنبه هشتم محرم الحرام 61 هجري

هر لحظه تب عطش در خيمه ها افزون مي شد، امام حسين(عليه السلام) برادرش عباس را به همراه عده اي، شبانه حرکت داد. آنها با يک برنامه حساب شده، صفوف دشمن را شکسته و مشک ها را پر از آب کردند و به خيمه ها برگشتند.

ملاقات امام حسين(عليه السلام) با عمر بن سعد:

حضرت فرمود: «اي پسر سعد! آيا با من مقاتله مي کني و از خدا هراسي نداري؟»
ابن سعد گفت: «اگر از اين گروه جدا شوم خانه ام را خراب و اموالم را از من مي گيرند و من بر حال افراد خانواده ام از خشم ابن زياد بيمناکم.»

حضرت فرمود:
«تو را چه مي شود؟ خدا جان تو را به زودي در بستر بگيرد و تو را در روز قيامت نيامرزد ... گمان مي کني که به حکومت ري و گرگان خواهي رسيد؟ به خدا چنين نيست و به آرزويت نخواهي رسيد.»

سخن امام حسين (عليه السلام) با يارانش:

اي بزرگ زادگان! صبر پيشه کنيد که مرگ جر پلي نيست که شما را از سختي و رنج عبور داده و به بهشت پهناور و نعمت هاي هميشگي آن مي رساند.

 
کربلا

زمان: پنج شنبه نهم محرم الحرام 61 هجري

شمر خود را به خيام امام حسين(عليه السلام) رسانده، ضمن صدا کردن حضرت عباس و ديگر فرزندان ام البنين، مي گويد: «براي شما از عبيدالله امان نامه گرفتم» آنها متفقاً گفتند: «خدا تو را و امان نامه تو را لعنت کند، ما امان داشته باشيم و پسر دختر پيامبر امان نداشته باشد؟»

امام حسين(عليه السلام) توسط حضرت عباس از دشمن يک شب را براي نماز، راز و نياز با خدا و تلاوت قرآن مهلت مي گيرد.

حفر خندق در اطراف خيام براي مقابله با شبيخون دشمن و قطع کردن راه ارتباطي دشمن با خيام از  سه طرف - که فقط از يک قسمت ارتباط برقرار باشد &ndash و ياران امام در آنجا مستقر بودند. اين تدبير امام (عليه السلام) براي اصحاب بسيار سودمند بود، گروهي از لشکر عمر بن سعد به سپاه امام (عليه السلام) مي پيوندند.

سخن امام حسين (عليه السلام) خطاب به دشمن:

واي بر شما! چه زياني مي بريد اگر صداي مرا بشنويد؟! من شما را به يک راه راست مي خوانم، اما شما از همه فرامين من سر باز مي زنيد، چرا که شکم هاي شما از مال حرام پر شده و بر دل هاي شما مُهر شقاوت زده شده است .


کربلا

زمان: جمعه دهم محرم الحرام61 هجري

امام حسين(عليه السلام) با يارانش نماز صبح را به جماعت خواند و سپس با آنها چنين سخن گفت: «... خدا به شهادت من و شما فرمان داده است. بر شما باد که صبر و شکيبايي را پيشه خود سازيد.»

حضرت "زهير بن قيس" را فرمانده راست سپاه، و حبيب بن مظاهر را فرمانده چپ سپاه گمارد و پرچم را به دست برادرش عباس(عليه السلام) سپرد. گرچه سپاه دشمن به خيمه ها نزديک مي شد، ولي حضرت تيري نينداخت چون مي فرمود: دوست ندارم که آغازگر جنگ با اين گروه باشم.»

عمر بن سعد تير را بر کمان نهاده و به سوي ياران امام انداخت و گفت: گواه باشيد که اول کسي بودم که به سوي لشکر حسين تير انداختم!

سپس سپاهيان عمر بن سعد تير بر کمان نهاده و از هر طرف ياران امام حسين(عليه السلام) را نشانه رفتند. امام(عليه السلام) فرمود: «ياران من! بپاخيزيد و به سوي مرگ (شهادت) بشتابيد، خدا شما را بيامرزد.»

در حمله اول چهار تن شهيد شدند و سپس ياران باقي مانده هر کدام به نوبت به تنهايي به ميدان رزم شتافته و به شهادت مي رسيدند و بعد از آنها نوبت به خاندان بني هاشم رسيد و آنها نيز شربت شهادت را نوشيدند.

امام حسين(عليه السلام) که يکه و تنها مانده بود، نگاهي به اجساد مطهر شهدا کرده و آنها را صدا مي کرد. حضرت براي وداع آخر به سوي خيمه ها آمد، آنگاه در حالي که شمشيرش را از غلاف بيرون آورده بود در برابر دشمن قرار گرفت و جنگ نماياني کرد. دشمن از هر طرف وي را محاصره نمود، ناگاه تيري سه شعبه به قلب مبارکش اصابت کرد و در حالي که يکصد و چند نشانه تير و نيزه بر پيکرش بود، نقش بر زمين گشت و روح مبارکش به ملکوت اعلي پيوست. اما شيون زنان، کودکان و حتي فرشتگان الهي بلند شد.

«و سَيَعلَمُ الَّذينَ ظَلَموا اَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ»
منبع: کتاب مدينه تا کربلا، همراه سيدالشهداء،


حجة الاسلام محمدباقر روشندل
 

 

دعوت جهت نشر سیر ه و زندگی نامه حضرت امیر(علیه السلام)

 

به خدمت تمامی  عزیزان ، بزرگواران و تلاشگران عرصه رسانه جهانی معروضیم اگر مایل بودید خوشحال می شوم از این ویژه نامه بازدید نموده و ما را از نظرات عالمانه خود د بهرمند نماید و دیگر اینکه پیرو ترویج هرچه بیشتر شخصیت والای امیر المونین (علیه السلام)

و مکتب حقه تشیع در این دوران مظلومیت شیعه از شما خواهشمندیم اگر دارای سایت و یا وبلاگ هستید لینک و یا لوگوی این ویژه  نامه را جهت استفاده عموم را در پایگاه خود و جهت تبلیغ به دوستان و آشنایان خود معرفی نمایید . باشد مورد عنایات حضرت حق قرار گیریم.

            ضمنا تمامی مطالب با منابع موثق می باشد چنانچه منابع مفصلا در مطالب ذکر شده است.
از خداوند منان برای شما آرزوی توفیقات روز افزون را در جهت اعتلای فرهنگ ناب محمدی خواستاریم.

ویژه نامه عید الله غدیر

پایگاه دیار عاشقان" روشنگری مکتب تشیع"

www.d-asheghan.blogfa.com


مقدمه مدیر پایگاه ...

زندگینامه و سیره امیر المومنین (علیه السلام   
تولد     
کودکی       
نوجوانی
جوانی

ازدواج

شهادت

وصیت نامه امیر المومنین (علیه السلام

راز محبوبیت علی (علیه السلام

پیامبر(صلی الله علیه و آله) و علی (علیه السلام

ابو طالب پدر آن حضرت

فاطمه بنت اسد مادر آن حضرت

همسر آن حضرت

اهل بیت آن حضرت

اولاد آن حضرت

اصحاب آن حضرت

مومنین و شیعیان آن حضرت                               

منتخبی از بیانات

متفرقه

علم

خلافت و ولایت

خانواده

غزوات

خدمات نظامی

شجاعت و رشادت                                                     

 تنهایی امیر المومنین علی (علیه السلام  
نیازمندیهای خلفا به علی  (علیه السلام
کرامات

جهاد

تالیفات امیرالمومنین (علیه السلام

دو مرحله اصلی زندگی امیر المومنین(علیه السلام

حکایات                                                              

دلم برای علی(علیه السلام) می سوزد:        

منتخبی از احادیث     

 

 

 


          امیر المومنین (علیه السلام)در قرآن و روایات

آیات نازل شده درباره علی (علیه السلام

قران کریم از علی  (علیه السلام) می گوید:

آیات نازله درباره علی (علیه السلام )(نقل از منابع اهل سنت

رسول گرامی از علی  (علیه السلام )می گوید:

روایات درباره علی  (علیه السلام) (نقل از مناع اهل سنت
امتیازات امیر المومنین (علیه السلام

 

 

 

 

           فضایل امیر المومنین علی (علیه السلام

فضایل بی شمار    

خطبه های‌بدون‌الف،‌نقطه‌علی(علیه السلام
خوراک و پوشاک

عدالت خواهی    

صفات و فضایل     

شخصیت و القاب

پدر فصاحت و بلاغت و نحو و لغت و ادبيّات

عواطف انسانی

صبر و حلم

فصاحت و بلاغت

سخاوت و ایثار

نور ، فضایل و اسرار امامت    
علی (علیه السلام) در حدیث دیگران

علی (علیه السلام) در منابع و بیان اهل سنت

 علی (علیه السلام) از نگاه اندیشمندان

 علی (علیه السلام)از نگاه دانشمندان غیر مسلمان

 علی (علیه السلام)از نگاه احمد بن حنبل (امام حنبلی ها  علی از نگاه شافعی (امام شافعی ها  

 علی (علیه السلام)از نگاه ابوبکربن ابی قحافه(رضی الله عنه

 علی (علیه السلام) از نگاه عمر بن الخطاب (رضی الله عنه

 علی (علیه السلام) از نگاه عثمان بن عفان (رضی الله عنه

ویژه نامه عید الله غدیر

         نهج البلاغه

سخنی درباره نهج البلاغه و گوینده آن

محتواى عميق (علمى و عرفانى      

جاذبه فوق العاده نهج البلاغه

اسناد نهج البلاغه

شخصيت والاى گردآورنده نهج البلاغه (سيد رضى رحمه الله        

شبهاتى پيرامون نهج البلاغه و پاسخ آن    

 

 

 

 

     بیانی با اهل سنت , وهابیت و  مخالفان ...

بحثی در امامت  

دو دلیل عقلی و اصولی در باب خلافت علی     

رد دلایل اهل سنت     

در نفی امامت از غیر علی(علیه السلام

احادیث نبوی درباره علی(علیه السلام

نظر رجالیون عامه و دیگران درباره علی (علیه السلام

سخنی چند با اهل سنت ...

شیعه یا سنتی 1 و2          سنی یا شیعه 3و4

نقدی بر احادیث صحیحین

اهل سنت بخوانند که...

نیازمندی خلفا به علی(علیه السلام

 تحریف در صحیح بخاری+تصویر 

 اشکالاتی بر عمر(رضی الله عنه) و همراهان

 

 

 

 

           واقعه غدیر خم

...............مقدمه و آشنایی با غدیر...............

معناي لغوي و اصطلاحي غدیر

جغرافياي غدير

اسامي محل غدير                   

مکان فعلي غدير

مسجد غدير

نماز مسجد غدير

اسامي روز غدير

تقارن روز عيد غدير با روزهاي تاريخي و مذهبي

تاريخچه و ابتداي اين جشن

رسميت جشن غدير

جواب از کلام مخالفين(جشن غدیر بدعت است!!!                       

يفرَحون لِفَرَحِنا

ثواب جشن و عيد قرار دادن غدير

اشعار

تصاویر از مکان فعلی واقعه غدیر                                        

...............بحث علمی ، عقلی و نقلی ...............

شرح واقعه تاریخی غدیر                               

حجة الوداع

غدير، خنثي کننده توطئه ها

اتمام حجت غدير در بلند مدت

خطبه غدیر

سند و دلالت حدیث غدیر از کتب شیعه و سنی

اتمام . اکمال دین یعنی چه؟
حقانيت ولايت علي (علیه السلام)در غدير        
جند سوال در مورد سقیفه و غدیر از مخالفین ؟؟؟

نقد دیدگاههای اهل سنت درباره غدیر
شعر حسان بن ثابت در روز غدیر             

قرآن از غدیر برایمان می گوید!

غدیر از نگاه روایات و احادیث

مطالبی مفید در رابطه با غدیر
احادیث کامل مبنی بر خلافت حقه امیر المومنین(علیه السلام)(از کتب خود اهل سنت)منزلت:ثقلین:غدیر:منزلت امامت

رهبرى؛ خلافت يا امامت

بیعت و دیدگاهها

متن دونامه سفید و سیاه(مناظره ی مکاتبه ای شیعه و سنی )بسیار جالب!!!                          

زنان راوی حدیث غدیر (صحابی –تابعین)
بی تفاوتی پیامبر نسبت به آینده!!!
آينده امت به تدبير آنها وانهاده شده بود!!!    

تعيين آينده و نصّ بر خلافت و ولايت

واقعه غدیر هیچ گاه فراموش نمی شود !!!

...............اعمال و آداب  ایام غدیر...............

غدیر در دعاها و روایات
غسل
نماز
روزه                                          
عقد اخوت و آداب آن
زیارت از دور و نزدیک

ادعيه شب و روز عيد غدير

اذکار روز غدير
آداب غدیر بصورت کامل و مفصل

امام زمان در عید غدیر                                 

 

 

 

 

            مناظرات

مناظرات معصومين                    (60 مناظره کامل = اینترنت سرعت بالا
صفحه1 2    3    4    5              (مناظرات به چند قسمت تقسیم شده=اینترنت سرعت پایین
مناظرات اصحاب معصومین       (20
مناظره کامل = اینترنت سرعت بالا
صفحه1 2                                  (مناظرات به چند قسمت تقسیم شده=اینترنت سرعت پایین
مناظرات‌علما‌و‌بزرگان‌شیعه         ‌(60
مناظره کامل=اینترنت سرعت بالا
صفحه1 2 3 4 5 6 7 8             (مناظرات به چند قسمت تقسیم شده=اینترنت سرعت پایین

 

ویژه نامه عید الله غدیر

          شیعه شناسی

شناخت اجمالي شيعه
تاريخچه شيعه
درسنامه شيعه
ادله حقانيت شيعه
آشنايي با فرقه هاي تشيع
علل انشعاب گروهاي شيعه
شيعه در روايات
مومنین و شیعیان حضرت علی بن ابی الطالب(علیه السلام) از بیان پیامبر و علی(علیه السلام

تفکر مذهبي و عقايد شيعه
اثبات‌ حقانیت ‌شیعه‌ در‌چند‌ خط
حقانيت ولايت علي (علیه السلام) در غدير
حقانیت شیعه 12 امامی
مظلوميت شيعه
علما و بزرگان شيعه
اوصاف شيعه
اختلاف در شيعه
شيعه يا سني ؟ 1-2            شيعه يا سني ؟ 3-4
 موانع گسترش تشيع
شيعه شدگان
چند مطلب خواندني از تشيع
عالمان شيعه سني شده!!!
 ارتباط دين و سياست
كلام سياسي شيعه
حدیث شیعه و اهل سنت
 تشيع، دين آينده‏ى جهان
جمعيت شيعه در جهان
علوم اسلامی چیست؟
آشنایی با تاریخ اسلام
جامعیت دین مبین اسلام
معرفت شناسی
کتابشناسي

 

 

 

            پرسمان و پاسخ به شبهات 

-  آیا با توجه به آیه <و امرهم شورا بینهم> جانشین پیامبر به رای مردم انتخاب میشود؟     

-  پيامبر(ص) در حجة الوداع چه رهنمودهائي به مردم دادند؟

-  نقطه اصلي اختلاف بين شيعه و سني چيست ؟

-  نيازي به علي ( عليه السلام ) داريم ؟

-  چرا پیامبر در زمان حیاتشان اقدامی برای کارشکنی غاصبان خلافت نکرده و مثلا علی را مدتی جانشین خود کند تا بعد رحلت اختلافی بوجود نیاید؟

-  از حديث غدير چه مطالبي استفاده مي شود؟و پیام حدیث غدیر چیست؟

-  ولايت حضرت علي بن ابي طالب(علیه السلام )يعني چه؟ توضيح دهيد.

-  چرا پيامبر در مورد جانشين بعد از خود اقدام اساسي نفرمود با وجود اينكه ميدانست بعداً امّت در گمراهي فرو ميروند؟

-  آيا در زمان پيامبر"صلی الله علیه و آله" و قبل از واقعه غدير خم أشهد أنّ عليّاً وليّ اللَّه  جزء اذان بود؟

-  عقايدي را كه اهل سنت از اصول اسلام را بيان و اختلاف عمده آن با شیعه را بیان فرمایید.

-  چرا پيامبر حضرت علي (علیه السلام )را جانشين خود كرد؟

-  امامت حضرت علي (علیه السلام) را از ديدگاه اهل سنت بيان كنيد.

-  ملاك مشروعيت حكومت حضرت علي (علیه السلام)چيست ؟

-  از نظراهل سنت معناي كلمه ولي چيست؟آيا به معناي پيشواي ديني است؟

-  در بحث غدير خم، اهل سنت اين بحث را مطرح مي كنند دور از ذهن است كه 120

 هزار نفر شركت كننده در روز 18 ذي الحجه همه فراموش كنند وصيت پيامبر(

را، و از اين جهت مورد شبهه قرار مي دهند.چه پاسخي داريد؟              

-  چرا حقانيّت شيعه را نمي توانيم به جهانيان ثابت كنيم؟                      

-  چرا پيامبر(صلی الله علیه و آله) صريحتر از اين جانشين خود را انتخاب نكرد مثل گرفتن دست

 نوشته و امضاء و يا نوشتن كتبي و يا حتي سپردن حكومت به امام علي(علیه السلام )در

آخرين زمان حيات تا اين همه مشكلات و اختلاف بوجود نيايد؟

-  بحث ولايت از چه زماني در اسلام مطرح شد؟              

-  واكنش علي(ع) نسبت به انحراف خلافت، چگونه بود؟              

-  آيا حضرت علي (علیه السلام )در اثبات امامت خويش به حديث غدير تمسك نموده است ؟ ائمه ديگرچطور ؟

-  چرا شيعيان لعن بر عمر(رضی الله عنه) را جايز مي دانند؟

-  چرا شيعيان معاويه را لعن مي كنند ؟

-  چرا پيامبر اسلام در موقع فوت وصيت نامه اي ننوشتند؟

-  چرا پيامبر اسلام خلافت حضرت علي(علیه السلام )را به صورت مكتوب بيان نكردند؟            

آيا شيعه(بنابر گفته مخالفان) کافراست؟
-
  آيا شفاعت شرک و کفر است؟
-
  تقيه چيست؟
-
  شکل واقعي وضو در اسلام چگونه است؟
-
  رويت خدا !!!
-
  فضايل ابوبکر(رضی الله عنه) در قرآن !
-
  آیا شیعه دیگر فرق را کافر می داند؟
-
  آیا اصحاب علی(علیه السلام) عصمان را کشتند؟
-
  رحلت يا شهادت پيامبر اکرم؟؟؟!
-
  اعتراف عدم کفايت خلفا !
-
  اثبات ولادت علي (علیه السلام )در کعبه
-
  جانشيني بعد پيامبر!
-
  حديث سازان رسوا ميشوند!!!
-  آیا
شیعه اعتقاد به تحریف قرآن دارد؟
-
  پاسخ به کتاب موهن لله ثم للتاريخ
-
  آیا ابوطالب پدر علی(علیه السلام) کافر است؟
-
  چرايي گريه و سوگواري؟
-
  امامت الهي نه انتصابي
-
  آيه اي در شان علي(علیه السلام )نيست!!! (گفته ی مخالفان)
-
  رحلت فاطمه(سلام الله علیها) نه شهادت ؟!!!
-
  مصحف فاطمه چيست؟
-
  فاطمه ‌نه‌ نبي‌ نه‌امام‌چرا‌معصوم؟
-
  مظلوميت فاطمه - ظلم شيخين
-
  غصب فدک از فاطمه الزهرا (سلام الله علیها)
-
  آیا شيعه مسلمان است؟؟؟
-
  چرا شيعه معتقد به بداء است؟
-  آیا
شيعه سنی را ناصبي مي داند؟
-
  علت آراستن قبور شیعیان ؟؟؟
-
  نکوهش عايشه نزد شيعه چرا؟
-
  حقانیت علی(علیه السلام) و جواز متعه؟
-
  چرا نمی شود نماز را به فارسی خواند؟
-
  حديث ساختگي براي عمر!!!
-
  چرا شيعه بر مهر سجده مي کند؟
-
  جواز جمع بين دو نماز
-
  چرا نام علي(علیه السلام )در قرآن نيامده؟
-
  قضا و قدر
-
  جواز توسل و تبرک اهل قبور؟
-
  ابليس بالاتر از خلفا!!!
-
  افسانه عبد الله بن سبا!
-
  ابوهریره راوی ندیده و نشنیده ها
-
  قضاوت علم ایمان بدعت,عمر(رضی الله عنه)!!!
-
  افتخارات و اسلام آوردن ابوبکر(رضی الله عنه)!!!

ویژه نامه عید الله غدیر

         کتابخانه

 کتابهای مرجع برای شناخت بهتر امامت
کتابهای ارزشمند شیعی
کتابهای فرق و مذاهب
کتابهای ارزشمند اسلامی
کتابهای تفاسیر و احکام
دو کتاب بحارالانوار و الغدیر
کتابخانه همراه(موبایل

 

 

 

 

            چند رسانه ای

* فیلم و کلیپ شیعی  
* پیامک های مذهبی درباره امیر المومنین(علیه السلام) و یوم الله غدیر
* تصاویر
تصاويري درباره امام علي(علیه السلام
تصاویر درباره غدیر خم
تصاويري درباره پيامبر(علیه السلام
تصاويري درباره فاطمه(سلام الله علیها
 تصاويري درباره حسنين(علیه السلام
تصاويري درباره امام رضا(علیه السلام
تصاويري درباره مهدويت
تصاويري از مکه و مدينه
تصاویر بسیار زیبای مذهبی
حرم های مطهر‌و‌مزار‌اهل‌بیت(علیه السلام
درباره مظلومیت اهل بیت
تصاويري درباره عتبات عالیات
رسم الخط های مذهبی

* اصوات

...............سخنرانی(آیت الله محمد حسینی قزوینی)...............

امير المؤمنين (عليه السلام
پاسخ به شبهات غدير(یزد)      بخش 
1     2    3     4    5

اهميت امامت و ولايت از منظر قرآن و سنت (در خانه معلم تهران)   بخش    
1      2

شبهات حول ولايت ائمه   بخش    
1     2  

خطبه غدير از منظر اهل سنت

پاسخ به شبهه : اختلاف در ميان فرق شيعه

پاسخ به شبهه : تكفير مسلمانان توسط شيعيان  

  پاسخ به شبهات غدير (1)  

شبهه حديث غدير

بررسي حديث دوات و قلم    بخش    1      2

پاسخ به شبهه انفكاك امامت و خلافت

ره يافتگان (سخنراني دكتر تيجاني در برنامه ماه عسل شبكه سوم)

ره يافتگان (سخنراني دکتر عصام العماد در برنامه عسل شبکه سوم)

پاسخ به شبهات : تحريف قرآن بخش   1      2

علل پيدايش فرق اسلامي و جديدترين تهاجم بر ضد شيعه  

امامت و خلافت؛ انتصاب يا انتخاب

ولايت از منظر قرآن  بخش 1     2      3     4

پاسخ به شبهات غدير

تخريب قبور بقيع

شهادت حضرت علي(عليه السلام

قرآن و سنت بخش  1    2    3

حضرت ابوطالب (ع) بخش  1    2

اميرالمومنين (عليه السلام) - مولود کعبه

اصحاب رده   بخش  1     2

بررسي حديث ثقلين بخش  1     2

سقيفه ، سر آغاز تمام اختلافات   بخش  1    2    3

بررسي حديث قرطاس بخش 1    2    3    4

تخلف از جيش اسامه ، نخستين اختلاف در بين مسلمين   

توسل ، از ديدگاه قرآن ، سنت و سيره صحابه  بخش 1     2     3      4

انتقاد امام علي (علیه السلام( از خلفاء  

چرا امام علي (ع) قيام نکرد؟  

داستان هدايت  
خير البريه
شناخت شخصيت مولي علي عليه السلام     
قسمت دوم      قسمت دوم

پاسخ به شبهات پيرامون امامت و خلافت  بخش  1   2

پاسخ به شبهات پيرامون امير المؤمنين علي(علیه السلام

امامت ائمه عليهم السلام در قرآن    بخش   1    2

..............فرقه ضاله .وهابیت..............

نقد عقايد وهابيت  

افکار ابن تيميه  

توسل  

جنايات وهابيت  

شيعه از ديدگاه وهابيت  

شناخت وهابيت  

وحدت  

افسانه عبدالله بن سبأ  بخش 1   2   3

مصاحبه دکتر قزوینی با مفتی اعظم سعودی (آل شیخ)-- توسل

اهميت بحث در مورد وهابيت و هجمه وهابيت عليه شيعه

بررسى تاريخى شبهات ضد شيعه  بخش  1   2   3    4

تبليغات و تهاجم وهابيت در داخل كشور

بهترين روش برخورد با تهاجم وهابيت

معرفي فعالان ضد شيعه بخش 1  

تاريخ پيدايش وهابيت و برخورد جامعه اهل سنت با اين پديده

بناء قبور   

توحيد و خداشناسي در وهابيت

وهابيت بر سر دوراهي

تهاجم عليه شيعه؛ هشدارها و راهکارها   بخش   1    2

شناخت وهابيت (3) پخش از شبكه سلام TV

وهابيت از منظر عقل و شرع        (قسمت اول: تاريخچه وهابيت)    (قسمت دوم: تاريخچه وهابيت

تشابه وهابيت به خوارج نهروان -- پخش از شبكه سلام TV

فتواي علماي وهابي در رابطه با تخريب قبور     قسمت اول     قسمت دوم
مناظره استاد حسيني قزويني با آقاي ملازاده - امامت و خلافت

مناظره استاد حسيني قزويني با مولوي عبدالمجيد مرادزهي پيرامون شهادت حضرت زهرا (س 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: پایگاه دیار عاشقان" روشنگری مکتب تشیع"در آستانه غدیر سال 1340

ویژه نامه میلاد امام رضا(علیه السلام)

 ویژه نامه میلاد با صد سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت
حضرت امام رضا(علیه السلام)

 حضرت امام رضا(علیه السلام)
زندگینامه و ذکر برخی احوالات

زندگی سیاسی حضرت

مناظرات حضرت رضا (ع) با کافران

آشنایی با فرقه ضاله واقفیه

امامت(مفهوم امامت و دیدگاه حضرت رضا(ع)

احادیث منقول از حضرت

موضوع ولایتعهدی
کرامات حضرت رضا(ع)از دیدگاه اهل سنت
امام رضا و دفاع عقلانی از دین
یاران امام
اشعار
خطبه توحیدیه

 

 

 دیار طوس
وجه تسميه و پيشينه تاريخي

بازمانده شهر قديمي توس مشهد
مشهد کنونی
مشخصات جغرافیایی

مکان هاي ديدني و تاريخي
مساجد در شهرستان مشهد
کاخها و باغها در شهرستان مشهد
موزه ها در شهرستان مشهد
کاروانسراها در شهرستان مشهد
حمامها و آب انبارها در شهرستان مشهد
نقشه مشهد مقدس

 


 دعا و زیارت
زیارت وسیله قرب الهی

اهمیت زیارات حضرت رضا (علیه السلام)

فضایل زیارت حضرت رضا (علیه السلام)

آداب زیارت حرم اهل بیت

آداب تشرف به حرم امام رضا(علیه السلام)

زیارت نامه  حضرت رضا(علیه السلام)
زیارت  امین الله

زیارت وارث
توصیه برای زیارت حضرت رضا(علیه السلام)

پاره تن پیامبر در مشهد الرضا(علیه السلام)

نقد شبهاتی در باب زیارت
خلاصه ؛ مفيد جالب در باب زيارت

 


حرم مطهر رضوی
آشنایی با حرم مطهر

وضعیت حرم در سال های آغازین
معماران به روایت تاریخ
حرم مطهر بعد از انقلاب
 حرم مطهر و اماکن

نقشه حرم مطهر

 

کتابخانه
کتابهای منسوب به حضرت رضا(ع)

مطالعه کتاب


چند رسانه ای
فیلم
اصوات

عکس
پیامک هایی در رابطه با میلاد امام رضا ع 
 

جنايت

قاتل شهید شوشتری کیست؟

شهید شوشتری

مقدمه:

در اخبار روزهای گذشته متاسفانه خبر تاسف بار شهادت سردار نورعلی شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  را شنیدیم. خبر تاسف بار شهادت ایشان و فرماندهان سپاه سیستان وبلوچستان، سران عشایر و طوایف سنی وشیعه بوسیله حمله انتحاری برای همه ما بهت آور و درعین حال تامل برانگیز بود.این اقدام تروریستی زمانی به وقوع پیوست كه این گروه از فرماندهان در تدارك برگزاری همایش وحدت میان عشایر شیعی و سنی استان  بودند.انفجار مذكور در شرایطی صورت گرفته كه هنوز همه مهمانان این همایش در محل حضور نیافته بودند، در حالی كه اگر انفجار دیرتر انجام می شد، تعداد شهدا بسیار بیشتر می شد.

در این چند روزه بخش جامعه وسیاست تبیان به اطلاع رسانی درباره این حادثه تروریستی پرداخت و شما چه از طریق تبیان و یا سایر رسانه ها درباره کم وکیف این حادثه تروریستی قرار گرفته اید.اما در این مجال، ما به دنبال بررسی زمینه ها ،بازتابها و عوامل این حادثه خواهیم بود.

نوع این عملیات  تروریستی که پس از جنگ تحمیلی بی سابقه است و هدف قرار دادن جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این برهه خاص، نشان می‌دهد که برای شناسایی چنین اهداف بزرگی احتیاج به شناسایی و  سپس عملیات است

چه کسی مسوولیت این جنایت را پذیرفت؟

مانند اکثر جنایتهای تروریستی سالهای اخیر در سیستان و بلوچستان گروهک جندالله با انتشار بیانیه ای مسولیت این عملیات انتحاری را پذیرفت. سایت نزدیك به این گروه ، این عملیات را..............

سايت اطلاع رساني تبيان

ادامه مقاله در ادامه مطلب

ادامه نوشته